Funderar lite på det här med frostsprängning när man tilläggsisolerar en tegelfasad inifrån. Förstår tanken att teglet på utsidan blir kallare och därmed inte torkar upp lika lätt vilket kan leda till en fuktigare fasad än innan vid regn => spricker vid kyla. För det kan ju bara ha med regn utifrån att göra? Om man sätter upp fuktspärr vid isoleringen och det inte fanns innan borde det rimligen bli bättre förhållanden för väggen på insidan och minskad risk för kondens på insidan av tegel.

Men om man bygger ett nytt tegelhus han man ju betydligt mycket mer isolering vilket i borde ge ännu större risk för en fuktig utsida vid regn? Vart tänker jag fel? =)
 
låter lite långsökt att luftgenomströmningen genom väggen är det primära för teglets torkmöjligheter........Har du korrekt luftspalt bakom teglet så är torkmöjligheterna såklart densamme oavsett hur väggen är beskaffad.
Det är klart att det kanske torkar bättre med en dåligt isolerad vägg men dålig isolering är nog ingen bra parameter i en sån konstruktion.
 
Ja. Så då undrar jag varför man säger att tilläggsisolering från insidan på tegelfasader ökar risken för frostsprängningar?
 
Handlar det inte om att tegel från vissa tidsepoker tål frost sämre? Tilläggsisolering av en sådan fasad det ju ökad risk för frostsprängning.
 
Ja jag vet inte så det är därför jag är fundersam kring detta :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.