Hej,
Jag är på gång att köpa ett 60-talshus med målad tegelfasad. På ena fasaden (södersidan) har många av tegelstenarna blivit frostsprängda. Är det någon som vet vad man kan göra åt det? Mäklaren nämnde att man kan byta ut fasaden men det låter dyrt.
Finns det några billigare alternativ?

Jag är inte heller säker på att jag förstår vad det nuvarande skicket kan leda till för skador på lång sikt? Jag har försökt att läsa här på forumet och andra källor. Vissa hävdar att det är rent kosmetiskt medan andra flaggar för fuktskador i hela huset. Är det någon som har sett det här fenomenet förut och som kan bringa klarhet?

Jag har tyvärr bara ett par dåliga bilder på skadorna, men jag laddar upp de jag har så kan jag återkomma med fler bilder om ett par dagar om det behövs.
 
  • Tegelfasad på 60-talshus med flera frostsprängda tegelstenar och målfärgsflagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av husfasad med synliga frostsprängda tegelstenar på ett målat tegelhus från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Burusu skrev:
Mäklaren nämnde att man kan byta ut fasaden men det låter dyrt.
Finns det några billigare alternativ?
Jag är ingen expert, men....
Tror att det mest är ett kosmetiskt problem, hade samma här på min kåk och har rivit ner det gamla teglet på gaveln och murat upp nytt, och det var inga problem med fukt bakom.
Kostnad typ 130 - 150 000 efter rot. föra att riva och mura upp nytt.

Sen blev det dyrare, första planen var att bara fixa gaveln, men sen blev det nya fönster och dörr på gaveln med, och det växte till nya fönster i hela kåken, så det rann iväg lite med pengar.

Billigare lösning är väl att sätta skivor utanpå fasaden, vet ej vilken typ av skivor eller kostnad, men någon annan här på forumet vet nog....
 
R
B Burusu skrev:
Hej,
Jag är på gång att köpa ett 60-talshus med målad tegelfasad. På ena fasaden (södersidan) har många av tegelstenarna blivit frostsprängda. Är det någon som vet vad man kan göra åt det? Mäklaren nämnde att man kan byta ut fasaden men det låter dyrt.
Finns det några billigare alternativ?

Jag är inte heller säker på att jag förstår vad det nuvarande skicket kan leda till för skador på lång sikt? Jag har försökt att läsa här på forumet och andra källor. Vissa hävdar att det är rent kosmetiskt medan andra flaggar för fuktskador i hela huset. Är det någon som har sett det här fenomenet förut och som kan bringa klarhet?

Jag har tyvärr bara ett par dåliga bilder på skadorna, men jag laddar upp de jag har så kan jag återkomma med fler bilder om ett par dagar om det behövs.
Har du bättre bilder det blir bara suddigt när man zoomar in?
Är det målat på stenen?
 
R Rejäl skrev:
Har du bättre bilder det blir bara suddigt när man zoomar in?
Är det målat på stenen?
Jag har tyvärr inte det nu. Glömde ta bilder när jag var där sist så de jag har kommer från mäklarens hemsida. Men jag ska dit igen imorgon så jag kan ta bättre bilder då.

Ja, nuvarande ägare har har målat fasaden med vattenavvisande färg enligt besiktningsmannen.
 
R
B Burusu skrev:
Jag har tyvärr inte det nu. Glömde ta bilder när jag var där sist så de jag har kommer från mäklarens hemsida. Men jag ska dit igen imorgon så jag kan ta bättre bilder då.

Ja, nuvarande ägare har har målat fasaden med vattenavvisande färg enligt besiktningsmannen.
Där har du problemet att man målar med ett vattentätt skikt, vatten kommer in någonstans genom små sprickor och mättar stenen som inte klarar av att torka ut och konsekvenserna blir frostsprängningar i stenen..
Det finns tyvärr ingen räddning för den fasaden😢
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Där har du problemet att man målar med ett vattentätt skikt, vatten kommer in någonstans genom små sprickor och mättar stenen som inte klarar av att torka ut och konsekvenserna blir frostsprängningar i stenen..
Det finns tyvärr ingen räddning för den fasaden😢
Som jag förstår det så målade förra ägaren fasaden efter frostsprängningen. Men det låter inte bra.

Då får jag alltså förvänta mig ett stort/dyrt jobb med att riva fasaden och mura upp en ny?

Vad tror ni om att byta mot träpanel på den skadade sidan?
 
R
B Burusu skrev:
Som jag förstår det så målade förra ägaren fasaden efter frostsprängningen. Men det låter inte bra.

Då får jag alltså förvänta mig ett stort/dyrt jobb med att riva fasaden och mura upp en ny?

Vad tror ni om att byta mot träpanel på den skadade sidan?
Ja tegel kräver underhåll att om fogarna har nöts ut så behövs omfogning, ar det armerar med vanlig armering som rostar så spränger armeringen sönder liggfogen och balkar mm..
Men skadorna ökar när man stänger in fukten, han skulle ha renoverat fasaden istället för målat..
Ja det går att beklä fasaden med trä eller typ av fibercementspridukter som kanske är lämpligare då du lämnar teglet bakom..

https://www.cedral.world/sv-se/fasader/vara-produkter/

Detta är bara en av många tillverkare det är bara att söka runt på fasader med fibercementsskivor..
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag skulle sandblästra bort färgen och sedan hacka loss och byta de värst skadade stenarna. Det brukar gå att borra och hacka i fogarna så man får los ett par tre stenar i gången utan att någonting rasar. Sedan murar man in nya. Perfekt blir det inte men antagligen tillräckligt bra.
 
R
H heimlaga skrev:
Jag skulle sandblästra bort färgen och sedan hacka loss och byta de värst skadade stenarna. Det brukar gå att borra och hacka i fogarna så man får los ett par tre stenar i gången utan att någonting rasar. Sedan murar man in nya. Perfekt blir det inte men antagligen tillräckligt bra.
Problemet med blästrat tegel är att det blir väldigt sugande eftersom ytan inte längre är bränd och vattenavstötande..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ja, tyvärr finns det nog ingen rimlig räddning av den fasaden. Det brukar vara svårt att hitta liknande stenar. Frågan är också om det bara är kosmetiskt? Det är lite svårt att se på bilden men det ser nästan ut som att teglet sackar över fönstret?

Det går att sätta annan fasad utan att riva den gamla men då är det viktigt att kolla så den gamla sitter ordentligt då den troligen inte är förankrad med rostfria kramlor (de som håller fast tegelfasaden i husets träregelstomme).

River ni teglet så passa på att tilläggsisolera.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, tyvärr finns det nog ingen rimlig räddning av den fasaden. Det brukar vara svårt att hitta liknande stenar. Frågan är också om det bara är kosmetiskt? Det är lite svårt att se på bilden men det ser nästan ut som att teglet sackar över fönstret?

Det går att sätta annan fasad utan att riva den gamla men då är det viktigt att kolla så den gamla sitter ordentligt då den troligen inte är förankrad med rostfria kramlor (de som håller fast tegelfasaden i husets träregelstomme).

River ni teglet så passa på att tilläggsisolera.
Jag ska försöka ta bättre bilder imorgon. Men ja, jag fick intrycket av att det sackar lite över fönstret. Vad betyder det för konstruktionen?
Det blir nog svårt för mig att ta kostnaden för att byta fasaden direkt. Tror du att man kan vänta något år eller kan det leda till en katastrof?

Ledsen att peppra alla med frågor men jag har ingen kunskap om sånt här. Försöker lära mig snabbt nu men jag vet knappt var jag ska börja.
 
Frågan är väl också om det är ett tegelhus eller ett trähus med tegelfasad? I ett tegelhus är ju teglet bärande.
 
De där sackandet ska man ta på allvar och bör nog åtgärdas snarast om det är så. Ta dit en murare som får göra en bedömning.
 
R
Anna_H Anna_H skrev:
Frågan är väl också om det är ett tegelhus eller ett trähus med tegelfasad? I ett tegelhus är ju teglet bärande.
Det ser ut att vara en halvstensbeklädnad, det är öppet i stötfogarna i första tegelskiftet vilket tyder på att det är en luftspalt bakom..
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
En liten uppdatering. Jag träffade en besiktningsman vid huset idag och pratade om bland annat fasaden. Enligt honom måste fasaden rivas och ersättas med en ny så snart som möjligt. Han sade också att teglet inte är bärande i det här fallet så det är i alla fall goda nyheter.

När jag frågade om risken för skador på konstruktionen bakom sade han att det inte går att utesluta men att det inte borde röra sig om några större pengar om man ändå river fasaden. Vad tror ni? Vad är ett rimligt scenario om det har trängt in fukt bakom teglet under en längre tid?

Här kommer i alla fall nya bilder. Som ni ser på bilderna har frostsprängningarna fortsatt även efter att de målade huset för några månader sedan.
Utöver det sackar teglet ovanför fönstret som någon här också påpekade.
 
  • Husfasad med skadat tegel och tecken på frostsprängningar ovanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på en grå tegelfasad med synliga frostsprängningar och sackningar ovanför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad med frostsprängningar och sättningar ovanför fönster på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad husfasad med tecken på frostsprängning och sackat tegel ovanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med tegel och tecken på frostsprängning samt sättningar ovanför fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på vit fasad med synligt hål där tegelsten saknas, tecken på frostsprängning och färgavflagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med märkbar frostsprängning och sackande tegel ovanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fasad med synlig frostsprängning och sättning ovanför fönster på tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.