ar problem med mina vattenrör på landet och vill använda värmekabel har hört att självbegränsande kablar inte håller så länge, så jag har kollat runt och sett att det finns en kabel som man lägger utanpå med inbyggd termostat(känselkropp).Nån som hört talas om det tidigare såg den på www.storkautomation.se ???
 
Jag har lagt många hundra meter Thorin & Thorins ETL (10W/m) självbegränsande värmekabel i och utanpå vattenledningar. Kan säga att det är väldigt lite problem med dem, har många som fungerat felfritt i snart 15år. Man får ju installera en termostat som stänger av dem när de inte behövs.
 
Min erfarenhet av ETL är att ca 1 av 20 under en 5års period får "problem", med icke självbegränsande kablar är det ytterst sällan nått problem. Dom kan man styra med termostat monterad i vattnet eller en digital klocka som får slå på och av slingan i korta omgångar så att man erhåller "rätt" temperatur på vattnet. Använder man ett kopplingsur måste man själv "hitta" dom rätta gångtiderna men sedan man hittat dom fungerar det alldeles utmärkt.
 
Får man överhuvudtaget lägga serieresitiv värmekabel i vattenrör? Måste de inte vara självbegränsande?

Jag har också bara alltid lagt T2´s kabel i vattenrör/hängrännor osv.. sällan något problem.

Kom ihåg jordfelsbrytare.
 
Med temperaturbegränsare typ termostat i vattnet är det OK. Kan man lägga kabeln utanpå är det ju lätt att byta om det blir nått fel men det hela måste naturligtvis isoleras för ingen värmekabel klarar att hålla ett "naket" rör frostfritt vid kyla. T2 röd är mindre bra för den blir lite för varm ca 25 grader och det gynnar ev bakterietillväxt ETL däremot blir ca 10 grader och är därmed lämpligare.
 
Vad jag förstår, är det bara godkänt enl svensk standard att förlägga 9w i vattenrör (själv eller serieresistiv gör det samma.) Jag behöver mer kräm så jag måste lägga den utanpå. kabeln jag fann på deras hemsida har en inbyggd termostat. som stänger av kabeln helt när det blir varmare än 3+
Vad jag förstår av en självbegränsande är att den aldrig stänger av sig utan bara begränsar sig. Vad ger den då i vattnet vid 20+ ?tänker på bakterier
 
Använd ETL den stänger av sig själv vid ca 10 grader, vattnet blir inte varmare om omgivningen inte är varmare. Det är den kabeln som används överlägset mest. Skulle den mot förmodan bli felande går den enkelt att byta ut om du har den inne i röret. Ligger ledningen helt öppet behöver du MYCKET mer effekt MEN ingen "normal" värmekabel klarar en ledning som ligger helt öppet den måste isoleras för att inte frysa
 
Har kollat med Thorin, självbegränsande stänger inte av sig bara begränsar sig efter en kurva, det betyder att kabeln ligger med ca 2-3w även om det är sommarvarmt. jag väljer därför en serieresistiv kabel med inbyggd termostat förlagd utanpå, sen isolerar jag:D
 
Tänk även på att ska den ligga i ett dricksvattenrör så måste kabeln vara "livsmedelsgodkänd" eller vad de nu kallas.. alltså ETL är det med tex inte T2 röd. (har jag för mig, har inte kollat nyligt så jag kan ju ha fel)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.