Hej.
Sitter i en lite knivig och klurig situation.
Termostat och värmekabel för inkommande vatten verkar inte fungera. Oklart sedan när.

Devi330 med givare (NTC) som har en förlängd kabel som försvinner ut ur elskåp till okänd plats. Meggat den och får ”avbrott”.
Oavsett om jag kopplar loss eller kortsluter givarplinten på termostaten så slår den inte till.

Anslutningen till värmekabeln är också ”förlängd” ut ur elskåpet till okänd plats.
Lägger jag på matning på den ledaren till värmekabeln jag kan se går säkringen.
Alltså kortis på värmekabeln, antar jag.
Värmekabeln går inte i PEM-röret utan i isolerlådan.

Vad f-n gör man?! 🤔
 
Det finns mätinstrument (pulsreflektormeter) som anger avståndet till avbrott/kortslutning.

Du behöver ta reda på hur/var vattenledningen å värmekabeln går.
Det går att koppla in an tonsändare på värmekabeln och på så sätt söka fram var den går.
 
  • Gilla
GregZaa
  • Laddar…
Koppla ur den trasiga värmekabeln och i med en ny i röret. Om du inte gärna vill laga den trasiga på nått sett :)
 
D daugaard skrev:
Koppla ur den trasiga värmekabeln och i med en ny i röret. Om du inte gärna vill laga den trasiga på nått sett :)
Ja, risken är att man inte värmer lådan utan bara röret. Om det nu kan frys på avloppsröret. Eller?
 
G GregZaa skrev:
Ja, risken är att man inte värmer lådan utan bara röret. Om det nu kan frys på avloppsröret. Eller?
Tror det är ovanligt att avloppet fryser om det är isolerat. och värmekabel i vattenslangen kommer ju oxå att tillföra värme i lådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.