Ämnet har varit upp tidigare, och det verkar råda olika meningar om huruvida inblandning av frostskyddsvätska i värmesystemet ökar risken för läckage eller inte. Är det någon som vet om denna risk är betydande? Vi har ett garage med vattenburen golvvärme som är sammankopplat med huset. Rörfirman som gjorde installationen ville inte blanda i frostskydd pga ökad läckagerisk. I vintras frös en slinga sönder i garaget. Nu har jag haft olika rörmockare inblandade i läcksökning och reparation och alla verkar ha olika åsikter. Uppenbarligen behövdes det frostskydd! Frågan är om jag skall fylla hela systemet eller om det är bättre att dela av systemet med en värmeväxlare och bara fylla frostskydd i garaget.
 
Varför skulle läckrisken öka? Glykol är ju bara bra i korrisionssyfte.
 
Min erfarenhet av glykol som frostskydd är att små läckor tätar sig själv, då det "kladdar" ihop.
Med sprit vet jag inte.

Angående separera systemen så tillkommer det en extra cirkpump och en vvx och några ventiler, inte så dyrt, och cirkpumpen drar inte så mycket i det stora hela.
 
Den motivering jag fått höra är att ytspänningen sjunker när man blandar i frostskydd. Låter rimligt. Frågan är hur stor risken är i praktiken och hur mycket frostskydd man skall blanda i. Dessutom finns det ju flera sorter med olika egenskaper. Jag tycker rörmockarna allmänt har lite dålig koll på detta. Systemet skall inte kallställas, men jag vill inte vara tvungen att köra normal rumstemperatur i garaget. Förra vintern var ju ganska extrem, med under -30 många dagar i följd, men det lär väl hända igen...

Enklast för oss är förstås att blanda i frostskydd i hela systemet, dvs både i huset och i garaget, men om risken för läckage ökar märkbart kanske det är värt att dela systemet. Jag skulle bara vilja ha lite mer kött på benen innan jag bestämmer mig.
 
de mokare som du haft pratar enl mig gojja, jag ( också mokare ) har då aldrig haft problem med ökande läckage i de installationer som jag gjort,
enl deras sätt att se det skulle man då inte kunna tillverka en anläggning för komfortkyla tex till kontor eller varuhus, för att det skulle läcka hela tiden !?
pumpa i glykol med gott samvete du
 
Om det är ytspänningen som håller rörsystem täta tycker nog jag att vi(människor) borde forska lite mera i det hela :p
Tänk då när man ska försöka göra saker gastäta, hehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.