Har fått min balkong inglasad och vill lägga klinkers/kakel på golvet.
Hade tänkt mej stora vita plattor, problemet är att jag ej hittat de som frostsäkra.
Fick höra att det skulle gå lika bra med ej frostsäkra plattor då de inte kommer utsättas för regn och så mycket fukt då balkongen är inglasad. Stämmer detta?? :confused:
 
Om plattorna inte utsätts för vatten så behöver de mycket riktigt inte vara frostsäkra.
 
Det här med frostfritt var något som jag också "hängt upp mig på". När jag sedan började fråga runt efter frostfritt klinker så framkom det att de flesta klinkerplattor faktiskt är frostfria. Däremot kan dom vara mer eller mindre lämpliga att ha utomhus.

Till exempel rekommenderas "strukturerade" (skrovliga) plattor utomhus för att minska risken för halka, till exempel om det ligger vatten på plattorna.
 
Visst. För att vara frostsäker ska en platta ha tillräckligt låg vattenabsorptionsförmåga, och de flesta klinkers ligger under den kritiska gränsen, som jag inte vet exakt var den är. I vilket fall, en platta räknas som klinker om den absorberar under 10%, men de allra flesta ligger mellan 0 och 7%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.