hej,

Jag har bytt tak på ett hus byggt 74. Huset har platt tak med fyra stuprör i vardera hörn. Stuprören går igenom takfoten utanför huskroppen.

Vattnet leds därefter utmed huset i ytliga dagvattenrör till ett betongongbrunn som är placerat 3-4 meter från ena hörnet av huset. Betongbrunnen har ett utlopp till en slänt.

Jag VET att jag borde dragit dagvattenledningarna i krypgrunden för att eliminera risken för frysning i den delen av rören.

Vad bör jag göra nu?

Jag funderar på att dra värmekabel:

1) de självreglerande värmekablarna; var sitter termostaten, i hela kabeln eller i änden?

2) den totala längden blir ca 60-70m. Ska jag dra en kabel eller fler kortare?
 
Lite foton på hur dina stup ser ut samt hängrännorna, är det kantiga rännor så kan det bli problem med is i dom, stuprören brukar inte frysa på en vanlig villa. Angående rören hur är dom förlagda, utmed husgrunden eller en bit ut från den
 
E
I egenskap av elektrikerså kan jag åtminstone svara på kabelfrågan. En självbegränsande värmekabel består av två ledare ingjutna i ett halvledande material som ändrar egenskaper beroende på temperatur. Det innebär i princip att hela kabeln är både värmekabel och termostat.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Det fordras lite mer när det gäller avvattning tak än bara en värmekabel ( som sägs vara självbegränsande: pyttsan ) Detta har debaterats otaliga ggr på forumet
 
Jag återkommer imorgon med lite fler bilder. Det är runda stuprör.

De är förlagda en bit ut från husgrunden (40-50 cm).

Grävd schaktning vid husgrund med synliga runda stuprör och byggmaterial, indikerat avstånd med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag köper en lång kabel så kommer alltså kabeln bli olika varm beroende på den omgivande temperaturen? Alltså om det är -5 i luften men 0 i marken så reglerar kabeln detta. Det blir såklart mer kritiskt om kabeln inte går igång för att det är +5 i marken och -10 i luften och då går ju inte kabeln igång. Men så funkar den alltså inte?

De delar som går i mark kan jag kanske isolera med stenull på rulle och hönsnät?
 
Det rinner inte vatten i rören vid minusgrader och vid tö så kommer det varmvatten från taket ner i rören i mark, ligger rören skapligt djupt ca 0,5 meter och utmed grunden/plattan så fryser det inte i rören, annars går det att lägga isolering ovan rören i mark
 
Tyvärr kommer jag utmed ena gaveln inte ner 50 cm.

Nja det är klart vatten inte rinner vid minusgrader men jag har läst en del om stuprör som fryser och problem med ytliga dagvattenrör. Är det inte så att det kan vara plusgrader på taket (vid sol och dålig isolering) och minusgrader i markrören. Då byggs det upp iskristaller i markrören som kan bilda proppar.
 
Jepp du har rätt där, om det töar och stupen är på skuggsidan så kan det bli lite is i dom, det med rören i mark hur kommer dom att ligga i förhållande till grund/platta. I övrigt går det att lägga markskiva ( 10 cm för att ta i ) på tvären över rören fram till din brunn
 
10 cm markisolering gör så mycket alltså!?. Det är en kall (+6-7 grader) krypgrund så den kommer inte stråla så mycket värme.

Borde inte stenull på rulle vara det bästa iaf?

På tvären? Vad menar du med det?
 
Plusgrader i grunden då är det även plus strax utanför, så lägg rören så närma du kan och en isolering ovanpå, kan med fördel sättas en kant strax ovanför rören mot grunden. 10 cm markskiva ( ecoprime den är visst blå finns även en röd ) är lika mycket isolering som 1 meter jord. Ta inte stenull, den suger vatten och blir dyngvåt och blir som ett våtvarmt bandage. Det med på tvären, en skiva är 600X1200 och då lägger man 600 sidan mot grunden och då kommer den ut 1200 , kanske lite överkurs hos dig om du kan få rören utmed grunden. det var inte djupt på ett ställe så sanda runt rören och stampa till så det finns något stadigt för isoleringen att ligga på. Om du lägger 1200 ut så kan det vara så att ni går där och då kan isoleringen smula, så lägg 1200 kanten mot grunden, ingen går en 1/2 meter inpå huset
 
Stort tack!

Ingen kommer gå där rören ligger. Jag kommer bygga altan runt hela huset.

Räcker det att lägga bara ovanför rören? Ska jag inte lägga som en box utan botten, dvs på sidorna också?

Hoppas det inte är samma grader innanför som utanför. Jag har precis satt pordrän runt huset :)

Jag har två stuprör på skuggsidan. Där kanske jag även behöver värmekabel.....
 
Jag läste om skivan du nämnde, ecoprim. Det är en XPS men jag tror jag klarar mig med EPS. Det kommer inte vara något marktryck och EPS är mycket billigare.
 
Du överarbetar detta en smula... Har du läst på byggstandard för dagvatten ? Ofta ligger dom inte alls djupt och det går bra ändå!
 
Nej, du får gärna länka till den standarden.

Tänker bara att det kan vara lämpligt att vidta någon form av åtgärd när rören lägga ner. Den tid det kostar att göra åtgärden nu är försvinnande liten i jämförelse mot att montera ner altanen och gräva i framtiden om det visar sig att det blir problem.
 
Dagvatten läggs i princip aldrig frostfritt så det känns osannolikt att det skulle behövas hos dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.