Har en hink linoljefärg av bra kvalitet som blivit stående ute på trappen och nu har det varit några frostnätter. Den står ganska skyddat så det är inte fråga om att den blivit genomfrusen, men kanske har det varit under nollan och vänt några gånger även inne i burken.

Hur ser man om färgen tagit skada? Ändrar den konsistens eller vad händer egentligen? Nog borde man kunna måla med den om den ser ok ut?
 
Klippt från Allmoge.se

LAGRING
Lagring av linoljefärg kan ske hur länge som helst förutsatt att inget syre kommer i kontakt med färgen. Vill man lagra en bruten förpackning, täck färgytan med en plastpåse och slå på locket ordentligt så att ingen luft kommer in. Färgen lagras bäst svalt och tål frost. Under en längre lagringsperiod kan färgpigment sjunka mot botten. Rör därför upp färgen länge och väl vid ny användning.
 
Ja jag har också funderat på det där. Gysinge skriver (iallafall tidigare) att färgen inte fick frysa men jag har läst på flera andra ställen att det inte gör något så länge den lagras tätt. Ci har själv et antal 3-liters burkar med mer eller mindre innehåll ute i vår bod och här har det också varit frost några nätter. Ska se hur de ser ut när jag öppnar dem.
 
Jag har förvarat färgen till min stuga i ett ouppvärmt förråd under ett par vintrar och färgen är lika fin som vanligt när det blir vår igen. :)
 
strumpa skrev:
Jag har förvarat färgen till min stuga i ett ouppvärmt förråd under ett par vintrar och färgen är lika fin som vanligt när det blir vår igen. :)
Samma här. Jag har till och med fått fart på djupfryst falu rödfärg, men det var kanske mest tur...
 
Jamen då så, va skönt. Ska korka upp burken och kolla, ser det ut som vanligt kör jag på. TAck!
 
Har kokat om den rödfärgen som frös för oss denna vintern, trodde den stod säkert men Bore var sträng i vintras. Det gick jättebra. Har också min linoljefärg i ouppvärmt förråd, det går utmärkt.
 
Hej
Nu ska jag leverera ett ide´som jag praktiserat för att förvara färg frostfritt. Man tar sin utrangerade frys eller kyl. Ställer det i kallförrådet. Åker till Jula och köper en frostvakt som man monterar längst ner i den gamla frysen. Vips har man gjort en energisnål, lättöverskådlig färgförvaring där man även kan ha sina vattenbaserade färger. Då slipper man dessutom koka om rödfärgen.
Problem kan möjligen uppstå vid längre el-avbrott.
Lite utanför tråden men viss anknytning till ämnet finns väl.

mvh/Lob
 
Jag har till och med målad med linoljefärg i minusgrader....inga problem, men torktiden blir inte den bästa :)

/F
 
fredda_p skrev:
Jag har till och med målad med linoljefärg i minusgrader....inga problem, men torktiden blir inte den bästa :)

/F
Fick du spä den extra då för att få en målningsbar viskositet?
 
ja, jag hällde nog i en skvätt terpentin om jag inte minns fel...

/F
 
Man bör dock hålla färgen varm...
 
Här får man lära sig mycket nytt.
Då behöver jag inte slänga min färgburk,bara att testa den i vår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.