Hejhej. En av mina IKEA-frysar (kylfrys - 3-4 år gammal) envisas med att få en massa frost i sig (såväl som i alla förpackningar). De vanligaste orsakerna jag känner till är frekventa strömavbrott (det har jag inte), glapp i list/tätning eller att man öppnar dörren väldigt ofta (det gör jag inte). Temperaturen i frysen är "helt ok".

Någon som har erfarenhet av detta och har lite tips på vad som är vanligt förekommande? Något speciellt jag bör testa före andra saker?
 
Hur ärinomhusklimatet?
 
Skulle sammanfatta det som "bra". Dryga 20 grader, jämn temperatur, ingen enorm fuktighet eller direkt solljus på.
 
Har samma problem. Frostar ihop längst upp i mitten (fullhöjds). Kan inte se någon skada på tätningslisten där heller. Förstår ej...
 
Har du automatisk avfrostning? frost i förpackningar kan bero på att det blir för varmt i frysskåpet vid avfrostning.
 
A
Troligt luft insläpp i skarven mellan ytter och inne kabinet. Plast/plåt, kolla med ett papper
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det låter ju som en trolig anledning! Skulle du vilja utveckla hur man kollar detta med ett papper? Det låter som ett vettigt test för mig.
 
A
dra ett papper typ skrivmaskin eller postit i skarven mellan plåt och plast där dörrlisten sluter mot själva skåpet.

ingenstans längs vägen runt skall pappret kunna åka in.
 
Tackar för inputen. Det är en inbyggd frys så tyvärr lite svårt. Jag får fundera på om jag kan göra det på något annat vis.
 
A
då är det troligt att ytterdörren stänger mot skåpet innan innerdörren sluter tätt mot frysskåpet
vanligt med innbygnadsskåp. kan bero på utslitna gångjärn.
prova därför att dra fram själva frysskåpet lite och skruva fast det igen

det är ju helt avgörande för funktion och energiförbrukning att innerdörren sluter tätt, om man nu inte vill gynna den lokala el-leverantören förståss.

testet med papper görs förövrigt med dörren öppen.
det är ju frysskåpstomen som testas. innuti är det plast men höljet är plåt.
skarven mellan plåten och plasten är den man ska kolla, är det IKEA är det garanti på fem år därefter är det inte lönt att ens titta efter.
 
  • Gilla
_jesper_
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.