Hej på er!

Ska bygga om verandan på vårt nya hus till sommaren.
För nuvarande ägare har problem med tjälen som trycker upp altanen på vintern och den sjunker på sommaren.

Har tagit reda på att det frostfria djupet är ungefär 150cm här i dalarna. Kan man borra ner dit och sedan fylla upp med singel (eller annat dränerande material) och sedan sätta dit plintar i hålen.

Vill helst slippa gjuta, tänkte köpa färdiga plintar på ca 70cm

Hoppas ni kan hjälpa mig!
 
Hur står altanen i dag. På plintar eller direkt på backen ?
Hur djupa är ev. plintar ?
Vilket material har du i backen ?

Om du gräver till frostfritt och fyller i med dränerande material kommer du att få samma problem. Eller kanske t.o.m. större problem då ännu er vatten kommer att samlas i hålet med singel. Du måste ha något homogent material som når ända ner till botten. Varför inte gjuta 80cm betong i hålet och sedan sätta en betongplint på detta om du tycker det är enklare.
Fast jag skulle nog hellre hyra/köpa en betongblandare och gjuta i 130-150cm långa gjutrör.
 
Har inte så stor koll på vad det är för material i backen, har inte flyttat in än.

Men det lutar åt att det bli plintar från botten och upp. för att stabilisera allt.

Det går ju åt en del cement för att gjuta dessa rör, blir ca 10 st. Så lite jobb blir det nog

En dum fråga kanske: Kan man förlänga gjutrör, tex ta 2 st och sätta ihop med silvertejp eller liknande? Det ska ju ändå "jord" på utsidan av dem som håller ihop. Skarven kommer ca 70 cm ner i backen
 
Redigerat:
Att skarva går fint !
 
efter lite eftertanke blir det gjutning från botten och upp. Tror det blir bäst så.

Verandan står på plattor idag, vilket gör att den reser sig varje höst så dörren knappt går upp.

Sen på sommaren sjunker den och blir sned åt andra hållet istället.

Tack för hjälpen med tipsen.
 
Hej

Det är betongen i plinten som till störst del leder ned kylan i marken.
Om man kan gräva undan och placera en frigolit på 50*50 cm under varje plint innan gjutning så bygger du bort transporten av kyla ned i marken.
Om du använder frigolit så slipper du antagligen gå ned till frostfritt djup oxo.
 
hur långt ner tror du jag måste gå isf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.