T
Hej,

Ska spillvattenledningen ligga på frostfritt djup? Alltså stammen som fortsätter från huset till kommunens ledningar.

Mvh
 
Normalt är det fall hela vägen så att vatten aldrig blir stående. Då måste det inte vara frostfritt. Men det får givetvis inte vara bakfall. Sedan finns det system där avloppsvattnet pumpas in i kommunens nät. Då behöver det också skyddas mot frost.
 
T
Finns det någon rekommendation för hur djupt det ska ligga? Just nu ligger det på ca 30cm djup och går rakt genom trädgården.
 
Det vanliga är att man isolerar avlopp/dagvatten/vatten om frostfritt djup ej kan nås.

Djupet är olika beroende på vart i Sverige man bor.

På din egen tomt är du ändå ansvarig, så där kan du fuska. Men tänk på att du är ansvarig för eventuellt inläckage. Just för dagvatten är detta sällan ett problem du måste lösa, men för avlopp...
 
B
Varför ligger det så grunt? Är kommunens mottagningspunkt väldigt hög? Vart i Sverige bor du? Skillnad på Malmö och Arjeplog.

Avlopp brukar inte frysa. Men det finns ju gränser. Genom att lägga en markskiva med isolering så förbättrar man läget för ledningen enormt. Jag la det uppepå mitt avlopp där det var mindre än ca 50cm täckning. Har funkat bra hittills, men det har ju inte varit någon superlång vinter såsom på 70 talet heller på länge.
 
Rickard.
T Techse skrev:
Finns det någon rekommendation för hur djupt det ska ligga? Just nu ligger det på ca 30cm djup och går rakt genom trädgården.
Det måste ju ligga högre än den kommunala ledningen så man är ju hela tiden låst mot den. Så djupt som möjligt men fortfarande med bra höjdskillnad mot kommunala är väl det man bör sikta på.
 
Har du några problem med det? Hur är fallet ordnat? Det får inte på någon punkt vara bakfall så det får inte ligga lägre än röret i gatan. Är det ett brant fall på slutet går det givetvis att gräva om det så att det ligger med ett jämnare fall men flackare och därmed djupare längs större delen av sträckningen. Men om du inte upplever några problem idag så är det mycket jobb för litet resultat.
 
T
Det gäller nybyggnation av villa i Skåne. Kommunens förbindelsepunkt ligger på ca 1,45 meters djup. Fall finns men allting ligger som mest på ca 30cm djup och som lägst på 50cm djup.
 
Redigerat:
30 cm låter ju inte speciellt djupt. Har du fått någon förklaring till varför det ligger så grunt?
 
T
Inte egentligen mer än att de tycker att det räcker. De har lagt även inkommande vatten bredvid spillvattenledningen, vilket jag vet är fel. Den ska ju definitivt ligga på frostfritt djup, 1,1-1,2m här i Skåne. De har gått med på att flytta ner inkommande vatten men jag vill att de lägger även spillvattenledningen djupare nu när de ändå ska gräva upp allt därav undrar jag om de finns någon rekommendation på hur djupt det ska ligga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.