Byter nu ut mitt inkommande vatten. Nuvarande är galvrör som ligger på 70cm. Det har legat där sedan 70 talet och har inte frusit hittills. När jag frågar folk i branschen så säger de att det ska ligga på 1m, och någonstans hittade jag en karta över tjäldjup i Svergie. Där ligger tjälen på Gotland ner till 1,2 m. Normalt så är svaret lätt, givetvis ska jag ner till minst 1m, men eftersom jag handgräver och det är förbannat mycket sten under 70cm så är mer jobbet betydande. Om den gamla ledningen nu klarat sig i 40år, är jag då mycket dum om jag lägger nya slangen på samma djup.

jag vet att det är fel, men det har ju funkat hittills.........
 
Är det över en skottad yta vintertid så hade jag inte grävt djupare men kompletterat med cellplast för att säkra mig.
PEM klarar någon frysning utan problem. Men det är såklart jobbigt att få bort pluggen om det har fruset.
 
Någon nytta måste man ju ha av växthuseffekten! Har det funkat sen 70-talet så bör det väl funka fortsättningsvis också.

Dock skulle jag lagt lite cellplast ovanpå röret för att vara på den säkra sidan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.