Frostar ni av frysen på vintern så ni kan ställa matvarorna som ni vill ha var utomhus?
 
C cazz skrev:
Frostar ni av frysen på vintern så ni kan ställa matvarorna som ni vill ha var utomhus?
Ja
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Lägg dem bara i en låda så inte räven kan ta dem.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jo eller andra djur.
Får nog vänta till vintern och frosta av. Har massor av is har man märkt :D
 
Det finns självavfrostande frysar också.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Det går bra närsom. Matvarorna i flyttkartonger så håller de sig frysta ett par timmar lätt..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C cazz skrev:
Jo eller andra djur.
Får nog vänta till vintern och frosta av. Har massor av is har man märkt :D
Släng ett par täcken på golvet, lägg maten i sopsäckar/ikeapåsar, ställ dom på täckena och släng ett par täcken till över allt. Så får du några timmar på dig att bli av med isen.

Hinner den frysta maten inte tina under tiden när man åker hem från butiken så är det ingen risk att det händer något med en "isbit" på 50kg som är täckt av isolering.

Vill du påskynda avfrostningen ställer du in ett par bakplåtar med kokande vatten i frysen.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
mm jag brukar ställa in en kastrull med kokande vatten i, dvs jag kokar vatten i vattenkokaren och häller i så jag ställer inte in en varm kastrull :D

Jag har gott om plats i kylskåpet nedre del (har sådant stort kylskåp med två dörrar.
Det borde väll vara ok och sedan försöker frossa av på 1-2 timmar?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det finns självavfrostande frysar också.
mm har inte det tyvärr, tycker lite synd att kasta ut vitvaror som fortfarande fungerar bra :)
Men nästa så blir de det :D
 
Blir inte kastrullen varm av att du har kokande vatten i den?

Jag kokat upp vattnet på spisen. Jag har några stycken och roterar för att hålla uppe temperaturen på dem. Då går det fort. I frysboxen häller jag helt enkelt varmt vatten med en kanna.

Då går det så pass fort att frysvarorna inte hinner tappa särskilt mycket kyla.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Blir inte kastrullen varm av att du har kokande vatten i den?

Jag kokat upp vattnet på spisen. Jag har några stycken och roterar för att hålla uppe temperaturen på dem. Då går det fort. I frysboxen häller jag helt enkelt varmt vatten med en kanna.

Då går det så pass fort att frysvarorna inte hinner tappa särskilt mycket kyla.
Jo kastrullen blir varm men tänkte mer att jag har ju en sådan gammal spis som värmer plattorna och kokar jag upp en kastrull med vatten så blir ju vatten över 100 grader men även kastrullen och vet inte om det är bra att ställa in en väldigt varm kastrull. Det kanske kvittar och gör det snabbare men jag vet faktist inte??
 
Unikt namn
När det är >28 grader varmt inne går en avfrostning väldigt fort med en vanlig bords eller golvfläkt på full fart.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
C cazz skrev:
Jo kastrullen blir varm men tänkte mer att jag har ju en sådan gammal spis som värmer plattorna och kokar jag upp en kastrull med vatten så blir ju vatten över 100 grader men även kastrullen och vet inte om det är bra att ställa in en väldigt varm kastrull. Det kanske kvittar och gör det snabbare men jag vet faktist inte??
Då har du unika förutsättningar om du lyckas få vattnet över 100grader. Om det nu är så, varför skulle just det vara en kritisk temperatur för en frys?
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
När det är >28 grader varmt inne går en avfrostning väldigt fort med en vanlig bords eller golvfläkt på full fart.
Inte i närheten av så fort som det går med varmvatten.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vatten blir inte varmare än 100 grader om du inte har en tryckkokare.
Jag har tur och har en källare och extrafrysen där frostades av i veckan. Plocka ur varorna, i en kartong med täcke eller en bit frigolit över och under, och skåpet avfrostades på en halv dag utan att hålla på med kokande vatten och dyl.
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.