Hej,
Har frost på ett par av väggventilerna i huset. Vad betyder det? Övertryck/undertryck? Är det något jag bör åtgärda? Har mekanisk frånluft. Första vintern i huset och det är 18-19 grader kallt ute. Vi har 18 grader varmt i rummen (sovrum)

Huset värms enbart av en LLVP. En grön struktur med en synlig skarv och en hängande metalltråd. Slitna kanter och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vita är frost 😉
 
Håll koll när det töar så ni inte får in vatten. Normalt med din lösning när det är så kallt ute.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håll koll när det töar så ni inte får in vatten. Normalt med din lösning när det är så kallt ute.
Du tänker på lösningen med enbart LLVP?
Ja, inget jag är jätte förtjust i. Hoppas få alla radiatorer och en LVVP på plats i år.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Du tänker på lösningen med enbart LLVP?
Ja, inget jag är jätte förtjust i. Hoppas få alla radiatorer och en LVVP på plats i år.
Tänkte mest på tilluftsventiler i yttervägg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte mest på tilluftsventiler i yttervägg.
Ah, okej, har inte upplevt det innan. Har haft 2 hus innan detta och lägenhet då 🤔 men med annan uppvärmning (radiatorer)
 
G Ganescha skrev:
Ah, okej, har inte upplevt det innan. Har haft 2 hus innan detta och lägenhet då 🤔 men med annan uppvärmning (radiatorer)
Har du inga radiatorer/element?
 
A AndersS skrev:
Har du inga radiatorer/element?
Nej, dom är borttagna av föra ägaren 🙄
 
G Ganescha skrev:
Nej, dom är borttagna av föra ägaren 🙄
Ja jösses hur tänker man.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Snöstorm?
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ja jösses hur tänker man.
Ja du, frun i huset tyckte dom va fula tydligen och dom ansåg att LLVP va tillräcklig för uppvärmning, så dom slängde ut dem. Pumpen värmer visserligen hela huset utan bekymmer med dörrarna öppna, inställd på 21 grader och håller 18-19 grader i rummen längst bort från pumpen. Men man blir ju tokig om man inte kan stänga om sig, speciellt för barnen och fläktljudet är rätt störigt.
 
F Fideliox skrev:
Snöstorm?
Nä, bara jäkligt kallt utomhus 🥶 blir väl någon kondens eller nåt. Försvann när det blev någon grad varmare, strax över -10. Antar att det är samma fenomen som vissa har med is på fönstren ibland invändigt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
G Ganescha skrev:
Ja du, frun i huset tyckte dom va fula tydligen och dom ansåg att LLVP va tillräcklig för uppvärmning, så dom slängde ut dem. Pumpen värmer visserligen hela huset utan bekymmer med dörrarna öppna, inställd på 21 grader och håller 18-19 grader i rummen längst bort från pumpen. Men man blir ju tokig om man inte kan stänga om sig, speciellt för barnen och fläktljudet är rätt störigt.
Appropå det så var det lite samma här. Föregående ägare slängde ut vattenburna radiator i både kök och badrum efter renovering. I badrummet la de visserligen elgolv men eftersom rören stack upp var det tämligen enkelt att sätta tillbaka elementet för mig. Men det i köket kapade de rören långt nere så jag behöver bryta upp golvet.. 🤦‍♂️ Vet inte om det ens går att koppla på igen. Idiotiskt.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Appropå det så var det lite samma här. Föregående ägare slängde ut vattenburna radiator i både kök och badrum efter renovering. I badrummet la de visserligen elgolv men eftersom rören stack upp var det tämligen enkelt att sätta tillbaka elementet för mig. Men det i köket kapade de rören långt nere så jag behöver bryta upp golvet.. 🤦‍♂️ Vet inte om det ens går att koppla på igen. Idiotiskt.
Samma här fast i badrummet 🤣 dessa rör har dom dessutom böjt ner och kaklat över. Inget jag kommer bryta upp i första taget då badrummet är i princip nytt. Dom säger att dom är pluggade, men fan vet. Hur jag ska göra där blir en problem. Enligt gamla ritningen på huset så ska det ej gå några rör vidare från den radiatorn så min tanke är att kapa rören i rummet bredvid och plugga dem, det innebär visserligen att bryta upp golvet där men det kan det vara värt. Får köra med enbart el-golv värmen i badrummet sen helt enkel.

F.ö -19 ute nu och frosten är tillbaka 🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.