Hej!

Jag ska försöka fatta mig kort men få med det viktigaste.

Idag var jag ute på kattvinden för att dra lite el. Jag såg att längst bort (2-3 fack) var det lite frost längst ner på insidan av luftspalten (masonite). Huset är från 1956 och luftspalt byggde vi för nåt år sen bara ända från takfoten till övervinden.

Jag har tilläggsisolerat 45 mm på ett rum (av tre) på övervåningen (totalt 95 mm isolering nu), men snedtaken är fortfarande sämre isolerade (mattor). Övervinden är också extra isolerad. Ventiler sitter i gavlarna, kattvindarna är dock oventilerade. Övervåningen är också helt oventilerad av nån anledning. Jag har även bytt ut skjutluckorna till vindarna mot egenbyggda isolerade (45 mm) dörrar och luckor tätat med gummilist runt om.

När jag var ute på kattvinden och grejade hade jag ju vindsdörren öppen och frosten blev till några droppar vatten. Antar att om det inte torkar på vägen ner kommer det väl hamna i ytterväggens luftspalt. Det var alltså frost från gaveln i de 2-3 facken längst ut mot ytterväggen och kanske 3-4 dm upp på masoniten. Ska man ha snustorrt på vindarna eller tål ett hus några droppar vatten där? Det var för närvarande minus 8 grader utetemperatur så runt 0 grader borde det inte bli frost.

Jag har även tänkt sätta ventil i murstocken på övervåningen samt från sidorna på båda rummen. Kan det här bidra till minskad fukt på vindarna? Finns ingen fuktspärr någonstans i mitt gamla hus.

Tackar ödmjukast för förslag/råd.
 
Detta kan bero på fukt som tränger ut från boytan och kondenserar inne på kattvinden?

En sak som jag reagerade på var att du skrev att övervåningen var oventilerad. Detta är inte alls bra. Varm luft stiger och skapar du inget undertryck på övervåningen får du helt enkelt ett övertryck.

Ett övertryck gör nämligen att den fuktiga inomhusluften söker sig ut till vind/kattvind, i synnerhet om du saknar ångspärr. Börja med att tillse att huset har en ordentlig ventilation på övervåningen.
 
Ja det ju fukt inifrån huset som jag antar kondenserar på kattvinden när det är kallt ute. På övervåningen har de bytt till treglasfönster som är helt täta, jag antar att det förut satt gammaldags tvåglas med små ventiler längst ner som vi har på bottenplan. Men nu är det oventilerat iaf.

Lillgrabben ska ju sova här uppe sen så ska väl iaf sätta ventil i hans rum och i murstocken. Men tills dess, hur farligt är det med några droppar på kattvinden?
 
Några droppar vid ett enstaka tillfälle gör nog inte så mycket. Det torkar ut. Men är fenomenet mer en regel än ett undantag har du ju ett problem.

Hur ser virket ut i övrigt? Ser du några tendenser på fukt- och mögelskador?

Sätt dit en luftfuktighetsmätare så kan du kontrollera hur det utvecklar sig. Ligger RH under 75% är det ingen fara vad avser mikrobiell påväxt.

Fundera även på att täta luckor till vind/kattvindar.
 
Luckorna är tätade redan med gummilister. Innertaket var ju mer eller mindre svart (blånadssvamp tror jag det kallas) när vi flyttade hit, därför byggde vi luftspalt så det blir mer drag, men kattvindarna är ju inte ventilerade mer än det kanske läcker lite luft hit och dit.

Annars ser takstolarna och det runtom helt rena ut, innertaket syns ju inte längre men det borde ju inte bli sämre med luftspalten.

Kondensvattnet blir bara vid minusgrader va? Jag får väl prova och sätta ventil i murstocken och se om det suger ut fukten där i stället, tror jag har bra med övertryck på övervåningen eftersom det drar duktigt från källardörren.
 
Bumpar den här. Idag var det -14 grader ute och nu blev det frost mellan fler takstolar :(
 
Ja, så länge du inte genomför några ändringar kommer det att fortsätta kondensera på sponten. Det upphör inte automatiskt.

Återkom gärna när du förändrat något och berätta om du märker några skillnader.

Har du installerat luftfuktighetsmätaren som jag tipsade om tidigare förresten?

Utan den kommer det att bli svårt att se om dina åtgärder gör någon skillnad. Det kommer nämligen inte att vara -14 året om, vilket gör att du inte kan förlita dig på frost som fuktindikator.
 
63% fuktighet var det nu på vinden. -10 grader ute och på vinden -4. Behöver jag inte oroa mig?
 
Nä, inte om det ligger kvar på den nivån. Mätning av RH är dock en långtidsaktivitet. 63% låter ganska lågt för att vara mitt i vintern. Jag ligger själv på runt 73% just nu.

Det som är intressant är att se den långsiktiga trenden samt om det sker några dramatiska variationer när du ändrat någonting.
 
Redigerat:
Jag tycker det där med mätning av luftfuktighet är skitsvårt. Mitt i vinden kan jag ha t.ex 4 grader och 78% men precis ute i ett hörn kan det vara 2 grader och 90%. Dels för att hörnen är kallare och dels för att luft nedifrån huset verkar komma upp längs gavelväggarna. Vad jag menar är att man trots till synes bra värden kan ha problem på vissa ställen. Vinden har inte bara en temp och fukthalt. Samma borde gälla kattvinden.
 
Helt korrekt BiFuel!

Man bör om möjligt mäta där det blir som fuktigast. Oftast brukar detta vara vid norra/nordöstra sidan. Eftersom detta generellt är det kallaste stället på vinden.

Med detta i åtanke är det alltså inte så smart att placera sensorn på murstocken t.ex. (givet att man eldar då och då). :)
 
Redigerat:
Jag var uppe i 78% RF tror jag innan jag satte en ventil i murstocken. Nu var det ett tag sen jag gjorde det och nu har det varit 10-20 grader kallt ett par dagar och jag är nere i 58% RF. Om det bara är ventilens förtjänst låter jag vara osagt, men den verkar hjälpa till iaf.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.