Huset ursprungligen från 1890-tal. Troligen viss ombyggnad 40/50-tal.
Tvåplansvilla med kallvind. självdrag, värmepump samt stödeldar kamin.

La om yttertaket för fyra år sedan, då upptäcktes ett par skador på underlaget, dessa lagades och troddes ha uppstått p.g.a. läckande takpapp.
Efter granskning av kallvinden verkar det som om det är fuktigt >75% RF. Får bl.a. frost på undersidan av yttertaket vintertid och det luktar tidvis instängt/unket.
Vill ha bort fukten innan jag tilläggsisolerar vinden.

Misstänker att det läcker luft via elen som är lagd i isoleringen på vinden (kutterspån). Man har vid eldragning (plåtrör och gjutna dosor) helt sonika borrat hål i innertaket och därmed punkterat pappen som ligger där.

Hur kommer jag förbi problemet?
En ide är att riva ner elen, lägga ny el med ett nytt innertak och laga hålen i pappen. Är detta att ta?
Finns det andra idéer på åtgärder?
 
apotekarnes
Jag tror inte att enbart elen har orsakat fukten på vinden. Självdragshus utan diffusionsspärr med kallvind är riskkonstruktioner. När huset var nytt eldades det säkert mer i skorstenen och man dushade/tvättade/diskade mycket mindre än nu. Nu kommer mycket mer fukt upp på vinden samtidigt som den antagligen är kallare pga mindre eldning. Detta ökar risken för fukt. Tänk på att risken för fortsatta fuktproblem ökar om du tilläggsisolerar. Du kommer att sänka temperaturen på vinden ytterligare vilket leder till ökad relativ fuktighet.

Om du vill tilläggsisolera skulle jag rekommendera att först se över ventilationen. Fläktstyrd ventilation reducerar fukttillförseln på vinden otroligt mycket. Ev i kombination med frånluftsvärmepump (men det är ju en annan fråga).
 
Två alternativ är
* Trygghetsvakten Vind "TV"
* Ventotech http://www.ventotech.com/
Lite "nödlösning", men en möjlig lösning...
 
Se också till att du har undertryck i bostadsdelen genom tillräcklig ventilation. Kanske till och med behövs mekanisk frånluft.
 
Det där är solida tips - har själv haft problem på vinden men det tycks nu som om det fungerar bra där.

Mitt hur är liknande ditt med undantaget att min diff. spärr är en sida av DN från 1930 som hindrar kutterspånet att falla ned mellan plankorna. Efter installation av trygghetsvakten med värmekabel och riktigt frånlufts ventilation genom badrummet (som även skall utökas till köket i sommar) börjar saker att se bra ut och vinden har stabiliserats.

Jag har tätat så mycket det går men i ett gammalt hus är det nästan omöjligt - det finns alltid något hål man inte tänker på eller kommer åt utan att riva halva huset och det exkluderar dom saker du inte ens kan se.

Ska du tilläggs isolera kan du välja material som kan ta upp och släppa fukt - då behöver ditt hus inte vara 100% tätt - men det är klokt att vänta till det att du vet att vinden fungerar.
 
Redigerat:
Jag var uppe på vinden i söndags, egentligen för att rensa bort gamla getingbon, men noterade då att halvmetern längs in mot takfoten så var det inte kutterspån utan bara ihopknölade papperspåsar (troligen de som kutterpånet en gång levererats i) som fyllning i bjälklaget. Jag vågar inte tänka på vilka energiförluster man haft pga av denna "isolering".
Nu tog jag bort dem och fördelade ut kutterpånet istället. Men det lär ju betyda att jag värmer upp vinden mindre, så det återstår att se om det får några nackdelar på lång sikt...
 
Det där lilla kommer nog inte spela någon roll - men om du har takfots ventilation är det jätteviktigt att du inte sätter igen den med spånet, då får fuktig luft det svårare att ventileras ut. Finns iofs dom som säger att gavelventiler räcker men enl. mig känns det som om man ska ventilera mycket om man nu har ett läckande vindsbjälklag till och börja med.

Mitt tips är att inte göra samma misstag jag gjorde - vänta med att ordna problemet - mitt mögel kom under ca 2v under våren så det går snabbt när det väl startar.
 
Doldskada:
Ju större läckage av inomhusluft upp på vinden du har desto mer ventilation behöver du, har du ett tätt bjälklag så räcker det med ex. två gavelventiler
(Den slutsatsen har jag dragit av de diskussionerna)
 
apotekarnes
hakaner skrev:
Doldskada:
Ju större läckage av inomhusluft upp på vinden du har desto mer ventilation behöver du
Jag tror inte att det är riktigt så enkelt. Om du har ett stort luftläckage är det väldigt viktigt att temperaturen inte blir för låg på vinden. Lägre temperatur medför högre RF och i förlängningen kondens. Ventilerar du för mycket är risken att effekten av nedkylningen blir större än effekten av ventilationen. På ett gammalt hus med stort luftläckage (läs utan diffspärr) är det två saker som krävs för en frisk vind:

Tillräckligt värmeläckage för att hålla upp temperaturen på vinden (dvs. lagomt dålig isolering)
och:
Lagom ventilation, återigen för att inte kyla ned vinden för mycket.

Nu tar jag inte alls upp alla andra möjligheter såsom avfuktare, smart ventilation etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.