Hej!

Var uppe på vinden igår för att inspektera lite då vi går i tankar att inreda denna... Vinden är idag en ren kallvind dvs det vi ser på insidan är råsponten som ligger på taket och det finns ingen som helst värme. Det jag lade märke till nu var att det var en del frost på insidan, främst där spikarna från läkten gått igenom men även på vissa brädor.
Är detta normalt eller behöver vi göra något? Det har i och för sig varit extremt kallt sista veckan, bor i borås och vi har väl snittat på minst 10 minus...
Tanken var alltså att inreda vinden och så bygga en luftspalt mot yttertaket och masonite innanför, kan detta på något sätt förvärra saken? Om det är frost idag kommer det att bli fukt när det smälter och går det då ventilera bort med en luftspalt?

Kan nämna att yttertaket lades om för tre år sen så det skall väl förhoppningsvis vara i utmärkt skick...

Tacksam för kommentarer
//Skytte
 
Vill inte vara elak på något sätt... Men du kommer få två råd från detta forumet, några som säger att det är ok om man gör det ordentligt och andra som skriker om hur illa vi byggt i Sverige i alla år med kallvindsproblem etc etc...

Den första typen av personer kommer ge dig råd om att se till att du har en ordentlig luftspalt från takfot till nock på minst 25mm. Även att använda färdiga luftspaltsskivor som finns att köpa alt. att bygga luftspalt med masonit (se dock till att masoniten inte böjer sig inåt mot råsponten. Finns även en del diskussioner om mögelstoppers vara och inte vara (även där två läger). Efter det kommer hela isolerings biten, vilken isolering samt om du skall använda lösull eller plattor samt om du skall ha plast eller inte. Det lämnar jag utanför här...

Den andra typen av personer säger att du absolut inte skall inreda en kallvind. Du kommer få så mycket problem med mögel i luftspalten då du i praktiken minskar ned hela kallvinden till en volym som motsvarar luftspalten. Den enda säkra kortet är att isolera utifrån och det var synd att du inte gjorde när du la om taket, för så gör resten av europa.

Att det är frost på råsponten, speciellt vid spikarna är naturligt.

Kan nämna att jag är den första typen av person, sen beroende på kommentarerna i denna tråden får du själv välja vilket ben du vill stå på. ;)

Skulle rekommendera att söka lite på forumet, finns spaltmeter med både det ena och andra när det kommer till att inreda en vind.
 
Tack för kommentarerna...
Att det diskuterats flitigt kring hur man inreder en vind på bästa sätt är jag fullt införstådd med. Jag har försökt läsa på här på forumet och insett att det finns många åsikter. Dock tror jag på följande: Jag bygger en luftspalt mha bärläkt och masonite. Jag har s.k. mögelstoppers i yttertaket, dock inte ända uppe vid nock och inte heller vid takfoten då den är full av sågspån (torr och fin) med det borde cirkulera ganska bra i takstolsfacken.
Sen på med två lager isolering 145 + 45, vindpapp och sen blir det pärlspont som ytmaterial invändigt.
Det jag framförallt var ute efter nu var hurpass allvarligt det kan vara med "frostgenomsprängingar" i råsponten. Detta kommer väl givetvis att fortsätta i en framtida luftspalt och frågan är om det behöver åtgärdas på något sätt innan man inreder?
Om man nu skulle få mögel i luftspalten efter att ha inrett, går det då ventilera bort på något sätt?
 
Pratar du kallvind så kommer äggmannen och bannar dig :p

Har liknande vind men dock oinredd och har inga planer på att inreda den men möjligtvis isolera den på något sett så frågan är intressant även för egen del.
En ytterst lös fundering jag har haft är om man inte kan lägga isodrän dikt mot yttre råsponten och sen cellplast på det.Finns säkert hur många nackdelar som helst med det då jag inte läst något om det någonstans men kunde va intressant med ett svar ändå.
 
Tänkte på att du inte nämner plast, har du ett gammalt hus? Används plast i övriga konstruktionen?
Frost hade jag med, speciellt vid spikarna. Inget att bekymra sig. Har du god ventilation i luftspalten så kommer den fukten ventileras och torka upp när det börjar värma på. Men som Blindnit säger, så kommer äggmannen slå bakut på detta... :p
 
Huset är från 20-talet och det finns ingen plast någon annanstans. Därför är jag lite skeptisk till att börja plasta nu... Rätt eller fel, jag vet att det finns olika åsikter och jag kan tyvärr inte avgöra vad som är bäst, får gå på känslan...

Angående isodrän coh cellplast blir det väl tätskikt på tätskikt, har hört att man skall passa sig för sådant om man inte har luftspalt...

Förmodar att "Äggmannen" inte tycker man skall inreda en kallvind, men jag tar tacksamt emot såna kommentarer också... Dessvärre har jag nog inte så mycket val, har lovat barnen egna rum...
 
Hehe, jag var helt säker på att, som Blindnit så träffsäkert uttrycker det, äggmannen skulle ha hunnit med en kommentar om kallvind. :D

Har själv lekt med tanken att inreda delar av vinden. Men dels så avskräcks jag av att det blir svårt att ha koll på hur vinden mår om jag inte kommer åt att observera. Men dels för att det inte ens är full ståhöjd där så det skulle bli ett förvarings och lekutrymme för ungarna isf.
 
Hahaha.... Här kommer äggmannen! Denna gång håller han dock klaffen.
 
Consensus skrev:
Hahaha.... Här kommer äggmannen! Denna gång håller han dock klaffen.
w00t??? :wow:

;)
 
Själv gillar jag inte heller tanken med plast i gamla hus men just när man nu flyttar upp den uppvärmda delen av huset och har en bra möjlighet att lägga ett tätt lager så att fukt inte kan ta sig fram till yttertak och kondensera så känns detta som att man nästan kan klassa det som nybygge och i dessa fall finns det väll ingen som inte plastar?
 
Har nu fått ytterligare griller i huvudet.
Ekofiber... Hade en "expert" hemma häromdagen som sa att lägger man det så behöver man ingen luftspalt... Samma princip som jag redan idag har i takfoten vill säga. Den skulle då vara självventilerande dvs den suger åt sig en del fukt men släpper sen ifrån sig det.
Om man kombinerar dessa tekniker dvs luftspalt och ekofiber - Kan det vara melodin?
Aldrig får man vara riktigt nöjd...:@
 
skytte skrev:
...Ekofiber...Hade en "expert" hemma häromdagen som sa att lägger man det så behöver man ingen luftspalt...
Njaaa

Fukten måste ju ta vägen någonstans.
Och har du konventionell takpapp så är det väl stopp där.
Med moderna ånggenomsläppliga material (typ GoreTex) i stället går det dock bra.

Skillnaden mellan mineralull och "ekofiber" är väl snarare att den invändiga ångspärren/plastfolien inte behövs.

//KoW
 
Hej, även vi har ordentligt med frost på vinden. Vår vind är dock inte för välisolerad! Jag har nu hackat upp det gamla murkna trägolvet på vinden och resultatet är varierande. På vissa platser är det ca 20-30 cm med spån, dvs fullt upp till trägolvet. På vissa platser finns inget spån alls - det är tomt! Min slutsats är att det är för dålig isolering på vissa platser. Saknaden av spån innebär att det inte finns någon fungerande fuktspärr.
Vi bytte i våras yttertak. Kan den nya pappen och teglet innebära att den fuktiga luften inte längre diffunderar ut utan stannar på vinden? Vi har även installerat en luftvärmepump för ca 1,5 år sedan. Kan det ha påverkat klimatet på vinden?

Min plan nu är att fylla på med dammavskiljt kutterspån kompletterat med nytt trägolv.
Ska jag överväga något annat?

/Daniel
 
Många Ekofiber-säljare snackar ren & skär dynga, dom verkar inte ha den
blekaste aning om vad dom pratar om, eller oxå är dom väldig dåliga på att förklara...

1)
Du kan inte ha en diffusiontät beklädnad ytterst (tex. underlagspapp) utan luftspalt,
fukt kommer att läka uppåt/utåt i konstruktionen och den måste ta vägen någonstans.
Den "försvinner" inte på något magiskt sätt bara för att ekofiber är bättre än sten-/glasull
på att absorbera & avge vatten...

2)
-Du måsta alltid ha lufttät insida på en isolerad, uppvärmd konstruktion.
-Om inte => Mögel, ofelbart!

Däremot så innebär inte lufttätt = plast...
Lufttätt kan vara; Plast, Isover Vario, vindduk, gips med spacklade skarva mm...

3)
Ekofiber är uppbyggd av organisk material, alltså möglar denna isolering om man
inte tillsätter gifter i den. Ekofiber tillsätter väl bla. Bor-salt om jag minns rätt?
-Bor-salt är iof. inte så hemskt gift, men principen att tillsätta gifter för att materialet
skall överleva & sedan marknadsföra produkten som "ett miljövänligare alternativ"???
 
Redigerat:
hmm sitter snart med samma "bekymmer" som skytte, min tanke va inifrån: gips, osb, 45mm mineral ull någon form av Luft/ångspärr, 195mm mineralull, luftspalt, råspont, papp, läkt och tegel pannor.
menar du, hakaner, att luft/ångspärren blir onödig med gipsen (givetvis med spacklade skarvar) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.