nikasp
Hej,

Jag måste bygga en front ovanför min ELFA skjutdörrsgarderob. Bredd 230 cm och höjd 23 cm. Djupet från framsidan av al-profilen till framsidan av konsolerna är ca 6 mm. Dvs. om jag skulle använda gipsskiva så får jag ett överhäng med rå gipskant om ni förstår vad jag menar.

Vad ska jag använda för nån skiva här? Golv till tak är ca 15 mm högre på den vänstra sidan för att komplicera det hela. Ska jag använda vitt silikon för att täta den glipa som blir innan jag målar?

Tacksam för tips!
 
  • elfa_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elfa_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit masonit/board borde fungera.
Använd latexfog/akrylfog, inte silikon.

/Kent
 
MDF finns i 6 mm annars. Skulle gissa på att det hade gått bra att limma fast skivbiten direkt mot de vita hängpinnarna. MDF är lite mer formstabil än masonit. Detta skulle jag gjort. Och sen satt akrylfog där det glipar och sen måla.
 
Går att sätta läkt i taket med så man får något att fästa i.

/Kent
 
nikasp
Tack för svaren! DÅ blir det 6 mm MDF och latexfog. Finlirar man passningen med Surform? Kollade just taket och avståndet mellan skena och tak är som kortast på mitten så det blir en svag båge från vägg till vägg.
 
nikasp
Tack igen för tipset om 6 mm MDF. Det blev grymt bra! (om jag får säga det själv) :) Det var lite trixigt att få till passningen mot taket då det var väldigt ojämnt så jag fick kassera en bit men sen blev det ca 2-4 mm spalt som jag fogade. Återstår bara lite slipning och sen målning, lägger upp nån bild sen.
 
Redigerat:
Shysst. har exakt samma problem. Gissa om jag blev snopen när Elfa berättade att de slutat tillverka frontpanelen som tidigare fanns att köpa och som var anpassad just för detta ändamål....
 
nikasp
Ah, så det fanns nån lackad frontskiva att beställa? Jag visste inte att det fanns så tunna MDF-skivor men det tipset gjorde det aningen enklare.
 
ja tidigare. Var hittade du 6 mm MDF? Beijer och Byggmax verkar inte ha och bauhaus har bara 8mm.
 
nikasp
Jag var in på K-Rauta (i Södertälje).
 
OK! Tack! Synd att det inte K-rauta finns i Uppsala...måste gå att hitta nånstans tycker jag...
När får man se på resultatet då? :)
 
  • Gilla
Henric Storm
  • Laddar…
nikasp
Jäklar, hatar själv när man inte återkopplar. Ska se om det finns någon bild sen, sökte upp den här för att tipsa någon annan. Har hunnit flytta 4 ggr på de här 13 åren :D
 
  • Haha
kungkokos
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.