D
Jag har en växelriktare enligt rubrik med 49st Trina Solar TSM-395DE09.05 och jag upplever att maxeffekten stannar på 80%, dvs ca 15140W, kan slingorna vara felkopplade eller annat fel, eller är det som det ska vara?

Alla paneler i full sol naturligtvis, det är just det att den verkar stanna på samma siffra alltid.
 
Redigerat:
Eftersom din växelriktare är på 15kW är det som det ska vara.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
D
Logad Logad skrev:
Eftersom din växelriktare är på 15kW är det som det ska vara.
Vid försäljningen sas det att denna ska kunna hantera mer och enligt Fronius eget datablad upp till 22,5kW?
 
Den kan hantera solpaneler med maximal effekt på 22,5kW men kan inte leverera mer än 15kW på växelströmsidan.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Har du drygt 19,3kwp installerat i rakt söderläge så är en 15kw VR för liten enligt mig. Hade det däremot varit flera panelfält parallellkopplade och/eller i olika väderstreck så hade det varit lagom rätt.

Be att få se underlaget för projekteringen av växelriktaren från installatören.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
D
M mortimer skrev:
Har du drygt 19,3kwp installerat i rakt söderläge så är en 15kw VR för liten enligt mig. Hade det däremot varit flera panelfält parallellkopplade och/eller i olika väderstreck så hade det varit lagom rätt.

Be att få se underlaget för projekteringen av växelriktaren från installatören.
Jag har ett ganska sparsmakat underlag, frågan är om man kan anse att detta är feldesignat, att man borde ha en större, eller att det i verkligheten inte gör så stor skillnad? Jag såg att prisskillnaden inte är så stor mellan 15,17, och 20kW.
 
D djac skrev:
Jag har ett ganska sparsmakat underlag, frågan är om man kan anse att detta är feldesignat, att man borde ha en större, eller att det i verkligheten inte gör så stor skillnad? Jag såg att prisskillnaden inte är så stor mellan 15,17, och 20kW.
Ja, prisskillnaden var inte många tusenlappar emellan de tre storlekarna
 
D
Logad Logad skrev:
Den kan hantera solpaneler med maximal effekt på 22,5kW men kan inte leverera mer än 15kW på växelströmsidan.
Jaha, det verkar ju rimligt men också lite trist, frågan är om man borde ha en större eller om det finns någon anledning att man lägger sig under, jag har 25A huvudsäkring?
 
D djac skrev:
Jaha, det verkar ju rimligt men också lite trist, frågan är om man borde ha en större eller om det finns någon anledning att man lägger sig under, jag har 25A huvudsäkring?
Med 25A huvudsäkring tillåts 17,5kw passera (230*3*25A)
Så en 17kw VR hade varit mer rätt om du inte har smartmätare för dynamisk effektreglering eller vill sätta statisk effektbegränsning i en 20kw VR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.