Hej

Är helt nybörjare på detta med blommor!
Har alltid bara köpt sommarblommor för en varierande summa varje år, men allt eftersom rabatterna blir större och fler så gräver dom ett djupare hål i plånboken varje år.

Har nästan inget återkommande då blommor som överlever vintern här i Norrbotten är få och tråkiga, överbevisa mig gärna.

Så jag har tänkt att köpa frön och så in mina egna sommarblommor, men jag saknar helt erfarenhet av detta.

Men kort sammanfattat så är min plan att
Så allt i mitten/slutet av mars då är det ungefär 1månad tills det är dags att plantera.

Sådd i pluggbrätten.
planen är att så totalt 450pluggar, för jag antar att allt inte kommer gro eller bli en frisk planta.
Duger det att så i urnjord eller ska man göra en egen blandning?

När väl plantorna har fått lite fart så ska dom omplaceras i större krukor? Ska man fortsätta med urnjord eller duger det med vanlig planteringsjord?

För den delen tänker jag att 6x6cm plastkrukor är det tillräckligt tills det är dags att plantera ut dom? För det är ju ungefär vad köpes blommor kommer i.

Själva odlingen har jag tänkt göra inomhus i våran ekonomidel, håller ca 20grader där inne. Ska man ha någon odlingslampa på timer eller liknande för plantorna?
Extra näring, räcker näringen i jorden eller ska man komplettera med flytande näring medans man vattnar?



Hur gör experterna här på forumet? Finns det nå smarta trix för att lyckas så det inte blir ett halvdyrt fiasko och man endå står o slåss om plantor på växthuset med alla andra
 
BirgitS
Olika frön ska sås olika lång tid innan utplanteringen eftersom de växer olika fort. Lämplig tid brukar stå på fröpåsarna.

Allt gror inte och på vanliga fröpåsar står hur stor andel av fröna som brukar gro.

Så bör man göra i såjord eller eller kanske sandutblandad urn- eller planteringsjord eftersom den är näringsfattig. För mycket näring kan göra att fröna stressas och växer för fort. Däremot så går det nog bra att omplantera i urnjord. Vanlig planteringsjord är gjord för att blandas ut med befintlig jord när man planterar växter i marken utomhus så den passar inte så bra till krukor.

Med 20 grader bör ljuset vara starkt för att plantorna inte ska skjuta i höjden för fort och bli rangliga.

Näringen i urnjorden bör ju räcka för en månad.

Det kan vara bra att inte börja i för stor skala så man kan lära sig av sina misstag samt börja med lättodlade blommor.

https://www.odla.nu/inspiration/forkultivering
https://www.impecta.se/sv/frosadd/guide-forkultivering-inomhus-
https://weibulls.com/information/artiklar/forkultivering-tjuvstarta
 
Tack för svar, ska läsa genom länkarna när barnen sover.

Vet inte om 450pluggar är stor skala eller lagom. Räknar med att hälften iaf inte kommer klara sig då jag är helt novis.

Checkar av att det finns såjord, antar att den är lagom näringsrik för små plantor.

Checkar också av att läsa på förpackningen, finns det något hinder att det som ska sås(heter det så?) Först styr allt. Dvs att en del plantor blir sådda 2-3veckor tidigare än dom bör göras? Tänker att det blir bara en större planta att plantera.

Gällande belysning och temperatur, ska man ha det varmare än 20grader och gå ner på lampstyrka eller hur fungerar sambandet mellan lyse och värme?

Finns det någon gyllene medelväg?

Tänker att jag kan både höja och sänka värmen alternativt ha ett litet drivhus med högre temperatur.
 
BirgitS
L Lutte skrev:
Checkar av att det finns såjord, antar att den är lagom näringsrik för små plantor.
japp
L Lutte skrev:
Checkar också av att läsa på förpackningen, finns det något hinder att det som ska sås(heter det så?) Först styr allt. Dvs att en del plantor blir sådda 2-3veckor tidigare än dom bör göras? Tänker att det blir bara en större planta att plantera.
Fast en större planta behöver mer plats och kan behöva få en större kruka ytterligare en gång.
L Lutte skrev:
Gällande belysning och temperatur, ska man ha det varmare än 20grader och gå ner på lampstyrka eller hur fungerar sambandet mellan lyse och värme?
Ju varmare desto mer ljus behövs för när det är 20 grader varmt tycker de att det är sommar och ska växa för fullt, vilket kräver mycket energi dvs. ljus.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
450 plantor är väldigt mycket att ta hand om, vattna och skola om (plantera om) även för en van odlare. Jag tror att det är bättre att du väljer ut några sorter och koncentrerar dig på det i år. Jag brukar inte räkna med att mina plantor dör när jag sår. Bättre att du tänker så istället.

(Det finns förresten massor med perenner som blir mycket finare i höga odlingszoner än i låga.)

Inte har du väl frostfritt i april/maj i Norrbotten? Väldigt många växter som vi odlar som ettåriga tål inte frost. Kolla upp det först och anpassa tid för sådd efter det Det brukar gå att hitta hur många dagar en växt behöver från sådd till blomning/skörd. Det är det som är viktigt.
Såjord har du redan fått tips om.
Att toppa sommarblommorna ger buskigare plantor men gör att det tar längre tid till blomning. Det är ett sätt att styra.
Om du sår tidigt behöver du tillskottsljus. Finns billiga ledlampor.
Avhärda plantorna innan du sätter ut dem. Dvs vänj dem vid utelivet. Det är framför allt solljuset som kan ställa till det med brännskador på bladen.

Det finns hur många sätt som helst att driva upp plant på. Du kommer att hitta ett som du trivs med. :heart:
Men börja inte med 450 plantor...
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Skuggade genom länkarna

Får justera temperaturen och införskaffa belysning, läste lite snabbt om lampor och bäst är givetvis specifika växtlampor men vanlig ledbelysning duger.
Är ni av samma åsikt?

Har av tillfälle 2x50w led som blivit över, skulle det duga att belysa med?

Så i värsta fall kan man behöva plantera om 2 gånger om plantan växer sig lite förstor, det innebär ytterligare en storlek på krukor vilket tar mer yta i anspråk.

Så det är smartare att göra det i rätt ordning, lite mer jobb men man slipper flera omplanteringar.


Förra året planterade jag ut sommarblommorna i slutet av maj, vilket var varken tidigt eller sent. Men mitten maj är nog det tidigaste i snitt vi kan plantera ut.

Gällande antalet så har jag plats för det då jag nyligen byggde om just för att få plats.

Har cirka 15löpmeter hylla 0,5meter djupa till förfogande.

Så jag kommer nog chansa att jag har tiden till att ta hand om dom, det kan vara ett roligt komplement på vårvintern/våren när jag inte kan jobba på min golfgreen.


Beskärning är lite nytt och främmande men det bör väl vara av samma princip som mina rosor jag har?

Finns det något bra material att tillgå gällande beskärning?

Läste lite snabbt om avhärdning av blommor det verkar inte vara så invecklat mer bara jobb att flytta ut dom i några timmar om dagen.
Har direkt utgång till vindskyddat norrläge från ekonomidelen, så det bör gå ganska hyfsat smidigt att flytta in och ut.



Det jag tar med mig nu är att 450plantor är jäkligt många!
Val av jord är viktig
att planera min sådd så att man inte behöver omskolning fler än en gång.

Justera ner temperaturen efter groning och ge dom ordentligt med ljus 9-12h om dagen?

Avhärda dom ordentligt!
 
Så här gör jag:
Om du vill ha fina, kompakta plantor bör du skola om två gånger. I pluggbrättet står de tills de fått sina sanna blad, dvs först hjärtblad och sedan de riktiga, första bladen. Skola om i en ngt större kruka. Gå inte upp för mkt, det hämmar utvecklingen. Låt sedan plantan växa tills du ser rötter i hålen på krukan, underifrån alltså. Plantera då i en ngt större kruka. Nu kan du börja avhärda. Är det inte frost på nätterna (eller om du kan skydda dem) kan du tom låta plantorna stå ute dygnet runt, i en vecka eller två innan du planterar ut dem. Det är också nu läge att toppa plantan om du vill det. Det är inte riktigt som att beskära rosor. Leta efter "chelsea chop" på Youtube så förstår du.

Det finns massor med filmer på Youtube om hur du driver plant.

Skaffa kapilärmatta/bevattningsmatta om du ska ha mkt plant för man kan behöva vattna flera ggr per dag.

Jag är förvånad över att du menar att det inte är frost så tidigt som i maj.

Jag har odlat i Jämtland och där räknade vi då med järnnätter till ungefär midsommar. Samma på småländska höglandet och i Värmland där jag också odlat.

Nu odlar jag i Skåne och sydöstra Småland. Inte riktigt frost så länge men definitivt att det kan hända in i maj på natten. Jag brukar täcka över känsliga växter när jag ser att det ska bli kyligt på natten.

Jag använder ledlampor med ungefär 6000 K. Ofta ligger växtlampor runt 6400 K eller så. Ljusstyrkan är så klart viktig också. Men om du ser att växterna blir rangliga kan du ju byta ut dina lysrör mot lysrör för växtodling.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
smh
Någon beskärning behöver du inte tänka på. En del plantor blir buskigare av att toppas, alltså klippa av toppen ovanför ett bladpar (men obs att "hjärtbladen", dvs det allra första bladparet som ser annorlunda ut än de andra, inte räknas)

Sen vill jag tipsa om en tidning, Trädgård Norr: https://tradgardnorr.se/ Börja prenumerera på den så ser du snart att det finns massor av fina fleråriga växter även för Norrbotten :)
 
Bumpar upp tråden igen.

Har nu sått 2x84 pluggar så det blev att sansa sig rejält. Så kommer åka på att köpa endel blommor skulle jag tro.

Har fått lite liv I brättena, allt har inte grott än men 75% har grott och ska ge det lite mer tid innan jag dödförklarar dom.

Det blev brätten med tråg och matta, så blir det inget fiasko så blir det två brätten nästa år när man har lite kött på benen efter det här årets försök.

Så ska läsa genom länkarna igen för att färska upp minnet och så måste jag ordna lite med belysning så dom små rackarna knte blir helt vanskapta ranliga stackare.

Ska bjuda på bilder när det finns något intressant att fota av.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Nu börjar jag se lite mer liv i brättena.

Någon planta ser trött ut och ligger ner men det får vara så ser man om dom kanske kommer tillbaka igen.
Ungplanteringsbricka med spirande gröna plantor, några lutande, under konstgjord belysning inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller cirka 19 grader vid plantorna, lyckas inte riktigt få ner temperaturen nå mer än så, värmen är avslagen och så försöker jag vädra lite under dagarna för att få det svalare.

Har även sen igår en fläkt som går på lågfart och oscillerar så det fläktar lite på plantorna. Läste att det skulle vara bra.

Belyser med 2x20w bygglampor som har en temperatur på 6200K
Ungplanteringsbricka med spirande gröna plantor, några lutande, under konstgjord belysning inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så vad säger den samlade expertisen? Ser det ut att gå vägen eller kommer det bli skit av allt?

Vi har ganska varma dagar, ska man ta ut dom i solen några timmar redan nu? Tänker soligt och lite svalare än vad det är inne!
 
  • Bygglampor belyser små plantor inomhus med verktygslåda och fläkt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det ser jättebra ut.
Låt dem stå inne tills de är omskolade och när du sätter ut dem akta dem från solen. De blir solbrända och behöver vänja sig.
 
Det går sakta men säkert framåt!

Har planterat om ca 100 plantor idag, det var lite monotont men att trycka ur och plantera om.
Vissa plantor valde jag att sätta lite djupare för att dom var lite långa och rangliga.

Några av dom frösådda dahliorna hade blivit liggande så satte om dom djupt och fick dom i givakt med jord så får se om dom tar sig.

Har 48st plantor kvar i ett brätte men dom är det ett tag kvar innan jag kan plantera om så dom får lov att stå kvar inne med belysning.

Resterande blommor hade jag tänkt låta stå kvar på inglasningen, ka ske blir lite varmt på dagen men då får vi hålla öppet.

Det är både tonat glas och tunn gardin så dom bör inte bli brända av solen, eller vad tror ni experter?

Bjuder på en liten bild också.
Plantor i krukor på ett bord med jordsäck och gardiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.