Vad är era tips för att hålla en liten enlitersfritös någorlunda fräsch? Bara köpa ny när den ser uschlig ut?
Själv skopar jag upp oljan varje gång jag använt den, genom ett Melittafilter i en tratt, och ner i en tom oljeflaska tills nästa gång. Torkar ur fritösen med papper och diskar så gott det går. Men fritösen blir ändå ofräsch ganska snabbt.
Skrotade precis den gamla som gick sönder, hopplös att hålla ren. En standard snikmodell. All text försvinner om man torkar rent utsidan med t-sprit.
Ersattes av denna, ett oanvänt loppisfynd som stått som reserv ett tag. En fransk Vivalp, inga fettfilter eller finesser, bara en gryta med lock. Löstagbar sladd verkar bra.
Den kom med en sarg för att hänga fonduegafflar i också.
Fettsnåla fritöser och pommes i långpannan i ugnen är off-topic!
/Höghus
Själv skopar jag upp oljan varje gång jag använt den, genom ett Melittafilter i en tratt, och ner i en tom oljeflaska tills nästa gång. Torkar ur fritösen med papper och diskar så gott det går. Men fritösen blir ändå ofräsch ganska snabbt.
Skrotade precis den gamla som gick sönder, hopplös att hålla ren. En standard snikmodell. All text försvinner om man torkar rent utsidan med t-sprit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ersattes av denna, ett oanvänt loppisfynd som stått som reserv ett tag. En fransk Vivalp, inga fettfilter eller finesser, bara en gryta med lock. Löstagbar sladd verkar bra.
Den kom med en sarg för att hänga fonduegafflar i också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fettsnåla fritöser och pommes i långpannan i ugnen är off-topic!
/Höghus
Varmluftsfritös då?
Du slipper iaf använda ugnen...
Du slipper iaf använda ugnen...
Det funkar på min stora 3l Tefal jag har i fritidshuset. Där lyfter man ur värmeelementet och slänger in baljan i diskmaskinen.john68 skrev:
På den här lilla 1l-fritösen där det elektriska är inbyggt går det inte.
/Höghus
Jag är verkligen inte den som tror på månskensvatten, kemikalier kom ju till av en anledning. Men det som biter bäst på hårt, intorkat fett är bikarbonat. Damma på ordentligt och torka/gnugga med fuktig trasa eller scotch bright. På riktigt, prova!