Hallå. Jag har projekterat utifrån plånboken och det resulterade i en limträbalk på 270*56 som kommer ligga på väggband med en spännvidd på 5000mm. Har låtit tillverka en ring i 10mm stål med en ögla. Se bild
Vit hyllplan på en träplanka och svart förpackning på betonggolv. Konstruktion eller renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kommer fixeras ungefär 60cm från mitten av spännvidden. Min fundering är om någon vet vad konstruktionen klarar för punktlast vid tre olika nedböjningar: 20, 30, 40mm. Mitt mål är att kunna hänga upp Max 300kg då jag mekar men det vore bra att veta vad konstruktionen kan hantera så jag kan ta höjd för förväntad nedböjning.
 
S
Ska du hänga mitt på balken?
 
S scorp1on skrev:
Ska du hänga mitt på balken?
60cm ifrån mitten
 
S
Okej antar att det är gl28c. Räknar på det under dagen om ingen annan gör det innan.
 
  • Gilla
doublepeak och 1 till
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Okej antar att det är gl28c. Räknar på det under dagen om ingen annan gör det innan.
Gl28cs verkar det vara enligt Holmen
 
S
9.5 kN (950 kg) motsvarar nedböjning 20 mm
14.25 kN (1425 kg) motsvarar nedböjning 30 mm
19 kN (1900 kg) motsvarar nedböjning 40 mm
(Det är alltså ett linjärt samband)

Observera att nedböjningen inte alltid är störst i fältmitt eller under punktlasten. Denna punktlast ska enligt konstens alla regler också reduceras (eftersom vi räknar baklänges) med en viss faktor. Tänk 950 kg/ 1.35 ~ 700 kg.

Det ska också läggas till att detta är den momentana nedböjningen dvs inte någon långtidsdeformation.
 
  • Gilla
doublepeak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.