Hej
Jag håller på att rita ett vedförråd med förlängt tak över husets groventré. Jag har en ambition att slippa ha en stolpe, men vill veta lite vad som går att göra utan limträbalk och andra ev komplicerade metoder.

Skulle det gå att göra det här taket, som är ca 120 cm ut från vägg med endast balkskor på väggreglarna för att sedan möta korsande reglar som vilar på förrådets tak?

Att balkskon är stark nog att bära taket, det förstår jag. Men klarar den att hålla regeln att sticka ut 120? Kanske en lite djupare balksko?

Jag kompletterar med en extra bild som visar de relevanta reglarna. Nu har jag ritat dem ovanpå taket, men du förstår nog tanken.

De tre blå skulle då kunna sitta i balkskor mot befintligt hus där den yttersta i yttre änden möter en regel som vilar på förrådets väggar. Den yttersta är längre i bilden för jag tänker att den i ett annat moment kommer bilda takfotens överhäng. Dimensionerna tänker jag kanske 45x120, men jag kan absolut gå upp ett par storlekar om det behövs.

Med bakgrund av att det finns sådana där osynliga hyllfästen som bl.a. Ikea har (bild url nedan) så tänker jag att det måste gå att få till något fritt hängande om man gör rätt.

https://m.media-amazon.com/images/I/61InMx0jaEL._AC_SX679_.jpg

Taket blir antagligen ett vanligt plåttak.

Vad tror ni?

Eller ska jag gjuta taket? Det räcker säkert med 50mm armerad platta för alltihop. Eller hitta nån som kan svetsa en bärande ram åt mig... Allt går, det är bara olika smart...

Tack för tankar!

Ps: Jag ritar i sketchup och är inte så bra på verktyget. Men jag har ritat och beräknat ungefär hela kåken i övrigt. Men jag har inget som är fritt hängande i änden såhär.
 
  • 3D-ritning som visar takstöd ovanpå ett vedförråd med tre reglar i blått och en i orange. En person står vid groventrén nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av vedförråd med tak som sträcker sig ut från ett hus, skapad i SketchUp. Figuren är markerad med blå reglar som symboliserar bärande delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle inte räkna med att de reglar som sticker ut från ytterväggen klarar att bära någonting annat än att ta ner taklasten på ytterväggen och vidare ner till grunden. Dvs absolut 0 Nm i vridmoment.
Hela taklasten måste tas av en längsgående balk i framkant av taket, (den oranga regeln på din bild). Det begränsar hur långt det kan vara mellan vedbodsväggen och till takslut på kortsidan över entren.

Om man antar att taket över entren är ca 120 x 120 cm så kanske två ihoplimmade och spikade reglar 45x195 kan klara det. En grov gissning dock.

Plåttak är inte så tungt, men det beror på vilken snölast/snözon det är.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Tack för svar!

Du kanske har rätt. Jag delar din världsbild, jag bara tänkte att det kanske fanns balkskor som var befängt djupa, så att de håller regeln på plats, trots att den spretar rakt ut från vägg.

Om jag höjer taket en bit så kan jag dra ut reglarna genom vinden. Då är jag rätt säker på att det blir rätt starkt, men då kommer taket behöva var ett par tre decimeter högre pga 2.70 takhöjd på insidan.

Då skulle jag kunna dra ut t.ex. 170 eller 145-reglar som är monterade i takstolen en halvtmeter in, på kanske cc40 på utsidan. Då känns det rätt starkt.

Om man tänker på sådana här entretak så är ju de onekligen starka nog trots att de är tunna. Jag önskar att jag kunde svetsa, för då vore det kanske enklare.

https://www.byggmax.se/entretak-alu...EJFjkl0VgBppXXSdbHVaEaAnsSEALw_wcB#913=105884

Jag hoppas på att hitta en lösning, även om den blir lite meckig. Jag vet inte varför jag så gärna vill slippa hörnstolpen. Det är väl lite prestige i det. :)
 
Storleken, taklutning och hur lätt snön ligger kvar är avgörande för dimensionering/bärighet. Varje cm extra utstick ökar belastningen väsentligt.

Med den design/stil på huset som du har så är det självklart att inte vilja ha en hörnstolpe.
Kanske är min magkänsla för vad som behövs lite överdriven, men samtidigt går det ju inte att riskera att taket kollapsar av ett häftigt vinteroväder.
Har du varit inne på Svenskt träs hemsida? Kanske har de dimensioneringsexempel för överhängande tak, (eller golv/altaner/balkonger). De sistnämnda kräver nog ännu biffigare konstruktioner då de ska hålla att gå på, men det kan ju ändå ge en uppfattning.
 
Det som är bra är ett halva taket redan är täckt av husets stora 60 cm takfot.

Sen tänker jag att den orange-färgade regeln i bild, den som vilar på resten av vedförrådet, den kan ju faktiskt vara flera. Det kan ju i teorin vara 3 reglar med cc-30, vilket så klart avlastar konstruktionen som hänger på husets vägg.

Jag har tittat lite hos svenskt trä nu men har inte hittat något relevant. Men jag vet inte exakt vad jag ska söka efter heller. Det finns kanske nåt relevant nyckelord jag inte hittar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.