Hej
Jag har tappat bort mina nycklar (har över och underblås) till min bostadsrätt. Har tre till, men behöver ha fjärde. Är det fritt fram att kopiera eller behöver jag har godkännande från styrelsen? Hur fungerar det?
 
Det beror på hur nyckeln är märkt. Låssmeden vet när han ser nyckeln.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Brukar stå i stadgarna vem som ansvarar för lås och nycklar. Är det bostadrättshavaren vilket har varit fallet i två bostadsrätter som jag har haft så byter du lås och kopierar nycklar efter eget huvud. Är det föreningen så kan det ju vara ett centraliserat system med nycklar, som i en hyresrätt och då kanske förvaltare/styrelse måste involveras.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Brukar stå i stadgarna vem som ansvarar för lås och nycklar. Är det bostadrättshavaren vilket har varit fallet i två bostadsrätter som jag har haft så byter du lås och kopierar nycklar efter eget huvud. Är det föreningen så kan det ju vara ett centraliserat system med nycklar, som i en hyresrätt och då kanske förvaltare/styrelse måste involveras.
Tack. Var brukar man hitta stadgar? Är det typ i papper som följde med lgh köpet? Fick byta överlåset själv eftersom det inte följde med nycklar till det. Kanske jag själv som har ansvaret då.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fråga någon i styrelsen om det är kopieringsskyddade nycklar. Då krävs tillstånd från den nyckelansvarige.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Ibland skall man inte fråga, vill någon tillverka en nyckel till dig och du är nöjd med det så... Fundera på vad kostnaden blir ifall du behöver ersätta alla ställen nyckeln går till.
 
  • Gilla
Mortsken och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Tack. Var brukar man hitta stadgar? Är det typ i papper som följde med lgh köpet? Fick byta överlåset själv eftersom det inte följde med nycklar till det. Kanske jag själv som har ansvaret då.
Då låter det ju som att lås och nycklar är ditt underhållsansvar.

Stadgar brukar finnas på föreningens hemsida. Annars får du fråga styrelsen eller någon granne. Troligen kom de med vid köpet av bostadsrätten.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Har aldrig varit med om att det har varit någon annan än just den boendes ansvar, nycklarna leder väl endast till din dörr?
Med det sagt kan fortfarande nycklarna vara skyddade, bara att gå till Nyckelservice eller liknande och prova.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
nycklarna leder väl endast till din dörr?
En bra fråga som det kan finnas olika svar på. Nyare låssystem ger ofta möjlighet att komma in i porten med alla lägenheters nycklar, men bara till den egna lägenheten med den egna eller (i vissa fall och ibland bara på vissa sätt) en huvudnyckel.

Man kan därför även ha en upplysningsskyldighet gentemot föreningen om man slarvat bort nycklar, i synnerhet om de är märkta på ett identifierbart sätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Har aldrig varit med om att det har varit någon annan än just den boendes ansvar, nycklarna leder väl endast till din dörr?
Med det sagt kan fortfarande nycklarna vara skyddade, bara att gå till Nyckelservice eller liknande
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En bra fråga som det kan finnas olika svar på. Nyare låssystem ger ofta möjlighet att komma in i porten med alla lägenheters nycklar, men bara till den egna lägenheten med den egna eller (i vissa fall och ibland bara på vissa sätt) en huvudnyckel.

Man kan därför även ha en upplysningsskyldighet gentemot föreningen om man slarvat bort nycklar, i synnerhet om de är märkta på ett identifierbart sätt.
Är nycklar märkta på ett identifierbartsätt??? Då är det ju fritt fram att att hitta nycklar och gå in i andras ögon 😳
 
M
Det brukar stå ett nummer på nyckeln. På nätet kan du beställa nya nycklar genom numret. Siffrorna betyder vilken slipning nyckeln har, därför behöver man inte fysiskt lämna in en dörrnyckel med sifferbeteckning längre. Beteckningen kan även innehålla en bokstav som anger om nyckeln är kopieringsskyddad. Ex. Assas D12 är kopieringsskyddad. Då måste du ha den blåa plastnyckeln med numret för att göra kopior. Men det är ganska enkelt att Googla på nätet om din nyckel är kopieringsskyddad eller inte. Om inte så är det bara att beställa nya nycklar med siffrorna på nyckeln.
 
M Markarbetaren skrev:
Det brukar stå ett nummer på nyckeln. På nätet kan du beställa nya nycklar genom numret. Siffrorna betyder vilken slipning nyckeln har, därför behöver man inte fysiskt lämna in en dörrnyckel med sifferbeteckning längre. Beteckningen kan även innehålla en bokstav som anger om nyckeln är kopieringsskyddad. Ex. Assas D12 är kopieringsskyddad. Då måste du ha den blåa plastnyckeln med numret för att göra kopior. Men det är ganska enkelt att Googla på nätet om din nyckel är kopieringsskyddad eller inte. Om inte så är det bara att beställa nya nycklar med siffrorna på nyckeln.
Tack. Går det på något sätt att spåra till viken adress nyckeln hör till genom dessa siffror?
 
M
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Tack. Går det på något sätt att spåra till viken adress nyckeln hör till genom dessa siffror?
Naturligtvis inte!
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det brukar stå ett nummer på nyckeln. På nätet kan du beställa nya nycklar genom numret. Siffrorna betyder vilken slipning nyckeln har, därför behöver man inte fysiskt lämna in en dörrnyckel med sifferbeteckning längre. Beteckningen kan även innehålla en bokstav som anger om nyckeln är kopieringsskyddad. Ex. Assas D12 är kopieringsskyddad. Då måste du ha den blåa plastnyckeln med numret för att göra kopior. Men det är ganska enkelt att Googla på nätet om din nyckel är kopieringsskyddad eller inte. Om inte så är det bara att beställa nya nycklar med siffrorna på nyckeln.
Jag har en sådan nyckel (bild från nätet) det står att dessa nycklar är kopieringsskyddade. Går det att bara avgöra på nyckelns utseende om den är skyddad? Det är en Gege pextra nyckel.
 
  • Metallnyckel med inskription och utskärningsprofil, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Är nycklar märkta på ett identifierbartsätt?
Jag menade om du själv gjort det. Typ om ett barn glömt en jacka med nycklar i där jackan är märkt med telefonnummer hem, om du blivit av med en plånbok med nycklar i eller du i värsta fall har en nyckel märkt med ett ovanligt namn eller än tydligare uppgifter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.