Tjena. Har börjat skissa lite smått på ett lösvirkes fritidshus som ska kommer stå kallt under arbetsveckorna året om. Har läst en massa trådar kring ämnet men kan inte komma till klarhet riktigt.

För att minska jobb och kostnad var tanken att använda plast som kondensskydd under plåten, ingen råspont och papp, bara läkta på takstolarna för luftspalterna, plasten och plåten. Vet förövrigt några nära bekanta som verkar se detta som en självklarhet, att bygga så.

Utifrån sett:

plåt, 45x45 cc60, åldersbeständig plast, luftspalt, vindpapp dikt mot isolering & takåsar/balkar.

Men vad som slagit mig är att det ev. kan kondersera UNDER kondensskyddet, delvis för att jag tror mig ha bestämt mig för att skippa ångspärr inomhus, vilket kan leda till att varm luft (som bär mera fukt) stiger upp och möter en kall plast, sant?

Kommer då fram till ett annat alternativ:

plåt,45x45 (som luftspalt och bärläkt på takåsar/balkar), vindpapp; antingen polyetenvarianten eller hederlig behandlad svart papp, dikt mot isolering och takåsar. Som jag förstår är båda varianterna av vindskyddspapp vattenavvisande? Vet någon? Och därför fungerar som kondensskydd? Taklut 22 eller 27 grader.

Tänker inte isolera speciellt mycket i taket, max 200, kanske 170, därför borde det inte bli någon form av daggpunkt innanför precis vid pappen, utan snarare mot plåten.

har någon en riktig (långverkande resultat) erfarenhet av kallställda fritidshus att berätta om? Gärna synpunkter om diffspärr inomhus också !
 
Stuglukt, fuktskadad källare osv. vanliga beskrivningar av doften som gärna uppstår. Skulle själv skippa plasten och se till att få en ordentlig passiv ventilation, gjorde underverk för ett av husen, nu luktar det enligt dem med luktsinnet i behåll: inte särskilt unket.
 
Låt det inte stå kallt, kör en luftvärmepump på lågvarv och se till att ventilera ordentligt. Hur stort planerar du bygga förresten?
 
Ca 32 kvm, eller ja, det är det minsta möjliga för oss. Nu är jag ganska inställd på att dra in el till stugan, men har ändå tagit det som en självklarhet att den ska gå att kallställa (snåljåp jag vet). Föräldrarnas stuga har ingen möjlighet till el, kallställs därav givetvis, så jag tänker; varför ska jag stå och hålla underhållsvärme typ 26 dagar av 30 bara för att, när många andra bara kallställer utan minsta oro.

Grundkänslan är att en stuga (som för övrigt kanske bara nyttjas några helger på vintern) givetvis ska kunna stå kall.
 
OK, då räcker det med vanliga element kanske. Blir det WC & dusch?
 
kan tillägga att farsan bygger med plast, även som kondensskydd under takplåt. Han har byggt ut stugan och några fuktskador har han inte nämnt, men nu när jag tänker efter så vet jag ej om gamla delen hade plast eller ej...hm..

Kommer inte ha dusch, eller vatten, bara typ husvagnspump från en dunk till diskhon. Ångtrycket inomhus borde därav inte bli särskilt stort. Tänker mig att sån där svart papp + råspont överallt fungerar lite som en ångbroms iaf, och sen på våren när fasaden värmer upp väggen så kan pappen fånga upp den fukt som blir för att sedan låta den vandra ut i stugan.
 
Freshfläkt på järnet och öppna spjäll vid kallställning, hehe men då kanske plasten inte längre är ett problem? Det är inte många dagar som stugan är kallare än utomhus...
 
Skall du kallställa är plast bra att skippa just för att inte riskera att kondespunkten hamnar på fel sida.
Om du använder plast under plåttak (istället för spont och takpappa tex) så bör du väl precis som med andra konstruktioner se till att ha en luftspalt så att isoleringen inte ligger rätt emot.

Jag har byggt ett fritidshus för kallställning.
Skippade all plast, men har använt mineralull.
Har inte haft några problem ännu (peppar peppar), huset byggdes 2007. Jag har 195 mmm i tak o golv och 95 mm i vägg.

Har dock aldrig kallställt det helt iom att jag varit där även på vintern, utan håller 3-4 grader inomhus...

/K
 
Stämmer det att med de nya diffusionsöppna underlagstaken som finns så kan man lägga den direkt på takåsarna eller takstolarna, läkta och sedan lägga plåt. Underifrån kan man sedan isolera direkt mot duken?
Det verkar otroligt smidigt i så fall.
 
Jag har gjort som du beskriver men använde masonite på takåsarna, även om det kommer lite kondens från plasten ovanför så tror jag inte att det gör något även om jag varit ganska nojjig över det och haft översikt. plast i väggar och tak, satte 285mm i taket ( någon som sa att man inte skulle ha för mycket heller i en sådan konstruktion )

Jag kommer att ha värme hela tiden och bra ventilation. Hade jag gjort om det idag så hade jag aldrig byggt 1,5plan , allt blir så mycket mer besvärligt haha
fast å andra sidan var det ju mycket större i mitt fall
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.