Hej! Jag och min flickvän hittade ett trevligt litet fritidshus i Västeråstrakten som verkligen intresserade oss.
Vi är båda nybörjare på detta område (att köpa hus) och vi har inte så mycket kunskap om vad man ska titta efter, så jag frågar er.

Detta fritidshus byggdes 1975, det har inte åretruntstandard och ägaren innan bodde bara där på sommaren.
Han hade dock lite värme på när det var vinter.
I alla fall så tittade vi på huset för några dagar sedan och upptäckte något på vinden som gjorde oss lite fundersamma.
Jag tycker att plankorna på vindens tak ser lite skumma ut. Kan dessa plankor vara ruttna/mögliga?
Bör man undvika att köpa huset i så fall?
Jag upptäckte, tyvärr, dessa "skumma" plankor hemma när min flickvän visade bilderna på mobilen, så jag hade aldrig tillfälle att känna på dom.

Vi ska kolla på huset igen på måndag så alla typ av tips är välkomna.




image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image (3).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image (2).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image (1).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, det ser inte trevligt ut men tror inte det är ruttet ,men prova med tex en kniv för säkerhets skull. Det ser ut som om det ligger spån i bjälklaget och att man har lagt mineralull vid kanterna och kanske täppt till vid takfoten,då är i alla fall gavelvent för liten. Omjag vågar ge ett tips släng ut mineralullen och ha bara spånen kvar är det lite öka med extra spån och bättra gavelvent en 200x200 i varje gavel. Om min ide stämmer kan ni lungt köpa erat hus,lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.