Hej,

Är inte så bra på ekonomi men köpte ett fritidshus i somras och har ett lån på 1 372 444 uppdelat i två lånedelar (för att kunna låsa en del av lånet om jag vill)

Lån del 1: 687 222kr Ränta rörlig 3,27% betalar 3042 kr (amortering 1169 kr, räntebelopp 1873 kr)
Lån del 2: 687 222kr Ränta rörlig 3,27% betalar 3042 kr (amortering 1169 kr, räntebelopp 1873 kr)

sammanlagt betalar jag 6084 kronor i månaden för mitt nya fritidshus. För er som har liknande lån på samma summa. Är det rimlig kostad? Bra/dålig ränta idag? Bör jag amortera mer/mindre? Detta är ju endast ett fritidshus så vi tyckte det blev lite dyrt men vet inte hur andra har det som har fritidshus. Borde vi förhandla med banken? Har ni några tips eller tycker ni det är fördelaktigt lån?
 
  • Gilla
Steverino
  • Laddar…
Med dagens inflation borde man inte amortera alls.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Självklart bör du amortera, det är det bästa sättet att få ner utgifterna.
 
  • Gilla
Husetmittisverige och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Med dagens inflation borde man inte amortera alls.
Varför inte?
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
men för er som vet, ser detta ut vara ett okej lån för ett fritidshus? eller är det väldigt hög kostnad eller bra, helt okej..
 
Att amortera i tider när fastighetspriserna sjunker är en särskilt god idé! Men se också till att det finns möjlighet till ett vanligt månadssparande. Du amorterar 2% nu, om jag räknar rätt, och jag antar att det beror på amorteringskravet och dess regler om belåningsgrad. Om det riskerar att bli en tuff vinter ekonomiskt för ditt hushåll är det klokast att fortsätta amortera på nuvarande nivå för att se hur det funkar, om du vill prioritera upp amortering går det att öka på senare.

Vad gäller räntan går det att tänka "rörligt blir billigast i längden" eller "jag binder räntan för att ha en förutsägbar månadskostnad". Det är en fråga om smak, filosofi samt kronor och ören. Kolla runt på vilka räntor din och andra banker erbjuder på olika bindningstider, samt knappa i kalkylatorn och spana i spåkulan, och fatta beslut därefter.
 
  • Gilla
Husetmittisverige och 1 till
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
men för er som vet, ser detta ut vara ett okej lån för ett fritidshus? eller är det väldigt hög kostnad eller bra, helt okej..
Hur långt är ett snöre :)
Fritidshus kan vara allt ifrån en liten bod till ett stort slott

Viktigast är väl att det är en rimligt kostnad i förhållande till er privatekonomi.
Hur ekonomin ser ut för övrigt och hur ni skulle klara av en plötslig räntehöjning?
Inte ovanligt att man nästan tömmer sina konton för att betala kontantinsats och andra kostnader i samband med köpet. Då kan det vara klokt att ligga lågt med amortering ett tag för att istället bygga upp sin buffert.
 
  • Gilla
Husetmittisverige och 2 till
  • Laddar…
J
3,27% för rörlig 3mån bolån är något högt, borde kunna ligga under 3% som läget är just nu.

Angående amortering kan det både vara bra och dåligt att avstå ifrån, mycket hänger på ens personliga beteende. Kan man inte låta bli pengar på ett konto så är nog amortering bra.

Men så här tänker jag, hellre ingen amortering men buffrar motsvarande summa på ett konto. Då kan jag efter säg 6mån göra en engångsamortering istället om det visar sig att ekonomin klarar av det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
3,27% för rörlig 3mån bolån är något högt, borde kunna ligga under 3% som läget är just nu.

Angående amortering kan det både vara bra och dåligt att avstå ifrån, mycket hänger på ens personliga beteende. Kan man inte låta bli pengar på ett konto så är nog amortering bra.

Men så här tänker jag, hellre ingen amortering men buffrar motsvarande summa på ett konto. Då kan jag efter säg 6mån göra en engångsamortering istället om det visar sig att ekonomin klarar av det.
Bra svarat, mycket bättre än mitt......
 
  • Gilla
  • Älska
Husetmittisverige och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett lån på 1 056 901 kr på vårt fritidshus. 1,35 % i ränta och en amortering på 917 kr. Sammanlagt 2 106 kr denna månad. Lånet är bundet till årsskiftet 2024/2025.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
M
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Med dagens inflation borde man inte amortera alls.
Så var placerar du pengarna istället då som ger en säker avkastning överstigande 3.27% ?
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
M mnils skrev:
Så var placerar du pengarna istället då som ger en säker avkastning överstigande 3.27% ?
Folkabussar ;-)
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Vi har ett lån på 1 056 901 kr på vårt fritidshus. 1,35 % i ränta och en amortering på 917 kr. Sammanlagt 2 106 kr denna månad. Lånet är bundet till årsskiftet 2024/202
Jag trodde vår rörliga ränta var rätt låg om man kollar på bankernas rörliga just nu vi har även ränterabatt på 0,7 men efter det så är det siffrona jag skrivit ut dvs 3,27 %
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Folkabussar ;-)
De nya lär inte ha någon garanterad avkastning.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.