Hej!

Vi drömmer om att kunna köpa ett nyckelfärdigt hus (eller så gott som, eftersom vi inte själva kan bygga), men problemet är att vi har en begränsad ekonomi. Vi har därför funderat på om det skulle kunna vara ett alternativ att bygga ett lite större fritidshus att bo i året om.

Huset skall helst ha tre sovrum och vara större än 90 kvm. En eller två våningar kvittar. Tillval behövs inte.

Totalt (med tomt, grund och alla andra tänkbara avgifter) får husbygget kosta allra högst 1,5 miljoner. Eftersom vi räknar med att kunna hitta en tomt här i Skåne för mellan 200 000 och 500 000 kr, kan alltså huset i sig + samtliga övriga kostnader, gå på 1 till 1,2 miljoner kr.

Är det någon som har lyckats bygga ett nyckelfärdigt fritidshus för 1-1,2 miljoner kr (exkl. tomt)? Eller känner någon annan som har gjort det?

Tack på förhand och vänlig hälsning!
 
Jag hade tänkte bygga ett hus för lite mindre pengar än så. Det som jag har tittat på är ett stomrest hus från Hälsingestugor. De har två modeller som lämpar sig för året runt boende Sibo och Hanebo. På sin sida har de priser, materilabeskrivning och huskatalog. De stomreser mot ett fast pris (sen tillkommer ca 20 tusen för resan till Skåne). Sen kan man ju välja hur mycket hantverkare det behövs till resten och vad man kan göra själv. Annars har A-hus en ny serie de kallar Basic. Kostar lite mer att få färdig, men inte mycket. Var nånstans i Skåne vill ni bygga?
 
Mikael_L
Jag känner mig övertygad om att ni kan hitta fritidshus för de pengarna, då ni t.om. kan få nyckelfärdiga vanliga hus för det priset.

T.ex. Älsbyhus har ett antal nyckelfärdiga hus för under 900'

Då ingår allt utom tomten, grävarbeten på tomt samt VA-ansl-kostn + elanslutning.

Älvsbyhus-priser

Det finns säkert fler hustillverkare som kan matcha Ä-hus på ett ungefär, kom med fler förslag, ni som läser!

Tänk på att fritidshus ger er sämre driftsekonomi, pga av sämre isolering.
Och tänker ni sälja kanske det även då blir sämre betalt om det är ett fritidshus.
 
Mikael_L
Utvändig målning tillkommer också på Ä-hus ser jag just...
Fasaden är bara grundmålad, bör nog målas inom ett år efter uppförandet.

Jag ska kolla vilken husleverantör min far använde sig av, tror att det också var rätt schysst i pris.
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
Hej igen!

Tack för era tips om Hälsingestugor, Älvsbyhus och A-hus!

Hälsingestugorna verkar vara fina. Det finns ju prisuppgifter på deras sida, men som nya i "branschen" skulle vi behöva veta lite mer om vad som kommer till detta pris. Hur har ni räknat för att kunna komma fram till ett "slutpris"? Vad gäller Älvsbyhus så är det i alla fall relativt lätt att få grepp om vad det kommer att kosta, men vad gäller de flesta andra företag verkar det vara svårare...
Vi har inte någon tomt än, utan har bara riktat in oss på att bo i Skåne.
Var skall ni bygga någonstans?

Är det någon mer som har byggt/har planer på att bygga ett större fritidshus för permanentboende?

Mvh,
Snurre
 
Kom på en sak till:

Mikael tipsade om följande nackdelar med att bygga fritidshus för permanentboende (tack!):

"Tänk på att fritidshus ger er sämre driftsekonomi, pga av sämre isolering.
Och tänker ni sälja kanske det även då blir sämre betalt om det är ett fritidshus."

Finns det fler nackdelar? Finns det några fördelar, jämfört med vanligt hus?

Mvh,
Snurre
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
När vi tittade runt och jämförde olika leverantörer av fritidshus kom vi fram till att Västkuststugan, Borohus och Värsåsvillan var de mest prisvärda i förhållande till vad man får för pengarna.

Vi fastnade till slut för ett hus från Värsåsvillan, Björkö 79 med tre sovrum.

Men oavsett vilken leverantör du väljer torde det inte vara några problem att få ett nyckelfärdigt hus för de prisnivåer du nämner.
 
Mikael_L
Nu har jag kollat vad Farsan satt upp för hus.
Det var smålandsvillan. bygga nytt hus, bygg hus, husförsäljare, hus bygga, att bygga hus | Smålandsvillan
Ett Mariannelund.
Huset gick på under en miljon iaf, med de val de hade gjort. Till det kom kostnaden för grunden, men där hade han lite kontakter i grävarbranchen så han kom lite billigare undan.

När ni jämför olika hus med varandra ska ni inte glömma att jämföra vilken isolering dom har och vilka fönster. (även fritidshus)
 
Hemmakatten
Vad gäller isolering så vet jag att det går att få tjockare isolering hos många fritidshustillverkare. Tänk också på att det finns krav på ventilation, utrymme för rullstol i badrum, energiåtgång mm för permanenthus. Detta gås igenom och godkänns på byggsamrådet hos kommunen. På ett fritidshus finns inte alls lika många krav. Det är därför viktigt att man ser till att fritidshuset anpassas till de regler som gäller för permanenthus. Detta är en extra kostnad att räkna med.
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
Mikael_L
Hemmakatten, är det inte just en finess med att bygga ett fritidshus (alltså ange vid bygglov att det är ett sådant) att man "slipper" dessa krav.

Sen är det dumt att inte göra en bra ventilation eller allt för dåligt isolerat när man ändå vet att man kommer att bo permanent där, men handikappanpassning av toan kan man väl skita i.
 
Hemmakatten
Jo, jag förstår att det är för att få ett billigare hus som man tittar på ett fritidshus. Men det är väl i mångt och mycket just skillnaderna i kvalité och utförande som gör att man kommer att få ett trivsamt, rimligt ekonomiskt och bra boende. Men visst går det att bo i en sommarstuga. Är man ung och kanske utan barn kan det tvärtom vara ett utmärkt sätt att börja sitt boende på och om några år sälja med vinst och köpa större och/eller bättre.

Men tänker man ett antal år så måste det vara bättre att satsa lite mer från början, dvs. tänka på isolering, fönster mm. En idé kan vara att titta på produktspecarna från hustillverkare som gör både fritidshus och permanenthus, tror Västkuststugan gör båda. Då får man klart för sig vad som skiljer utförandemässigt mellan ett fritidshus och ett permanenthus. Det kanske är så att det totalt sett blir billigare att köpa ett fritidshus men med 'uppgraderad' isolering och fönsterstandard.

Att idén var att bluffa inför kommunen och säga att man bara skall bygga fritidshus även om man tänker bo där permanent hade jag, när jag skrev förra inlägget, inte en tanke på. Huruvida det kan bli några rättsliga efterspel om man direkt folkbokför sig i sommarstugan när den är nybyggd vet jag inte.
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Att idén var att bluffa inför kommunen och säga att man bara skall bygga fritidshus även om man tänker bo där permanent hade jag, när jag skrev förra inlägget, inte en tanke på. Huruvida det kan bli några rättsliga efterspel om man direkt folkbokför sig i sommarstugan när den är nybyggd vet jag inte.
Ja det där har jag redan diskuterat här på forumet med en som ansåg att man inte fick göra så, och att det kan resultera i efterspel.

Men min pappa gjorde i alla fall precis så i sitt förra boende. Kommunen ville begränsa fastboendet i området där han köpt fastigheten, så han fick endast bygglov för fritidshus (och max 70-80 kvm nåt var det). Då byggde dom ett fritidshus på max storlek och skrev sig genast där då det var klart.
Kommunen ordnade med både skolskjuts och sophämtning, så dom kan iaf inte varit omedvetna om situationen.

Själv har jag dock ingen aning om det finns något kommunen kan göra (och att dom bara var snälla med Pappa...), eller om det är helt i sin ordning att alltid bosätta sig i fritidshus, om man vill det.
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
Jag har en tomt i Kivik som jag tänker bygga med Hälsingestugan. X-tra isolering kan man få, toan kan göras större mot att ett av sovrummen blir lite mindre. Jag vet att de flesta villor har mer isolering än så, men de har inte samma planlösning jag vill ha och upp i nock utan extra kostnad. Jag är ute efter ett litet hus. Mindre att värma upp. På den tomt jag har får jag inte bygga för fritidsboende, utan måste skriva mig. Eftersom jag redan bor permanent i Kivik och tänker stanna här, så är det inget problem.

Jag har inget slutpris än för jag har ingen offert på grunden. Och inte heller en offert från elektriker och VVS. Men annars har jag tagit Hälsingestugans prislista och plussat på de val jag vill ha. Sen har jag tittat runt vad det kostar med köksmaskiner, badrum, golv, tapeter, braskamin och annat och helt enkelt räknat.
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
Fritidshusen brukar ha smartare planlösning än vanliga villor. Strandnära fritidsområden har ofta detaljplaner som bara tillåter ganska bergänsad bygg- och boyta. Effektivare planlösning sänker totalpriset, utan att ni prutar ett dugg på husets egentliga standard.

Älvsbyhus är marknadsledande i sitt segment (enkla, billiga volymbyggda småhus). Argaste konkurrenter är Smålandsvillan och Smart Start. Gemensamma nämnaren är att planlösningarna är extremt låsta, och inte alls extremt yteffektiva. "Bara" klart godkända.

Det är som regel billigare att bygga 1,5 eller 2 plan än 1-plans, eftersom grundläggningenskostnad blir konstant. Vid extremt begränsad yta (under 60 kvm) förlorar man dock en del yteffektivitet på våningstrappan. En kompromiss är sovloft med stege.

Ni tycker själva att ni inte "kan bygga". Detta antyder tillräckligt stor ödmjukhet för att jag ska våga ge er tipset att bygga med arkitekt och lösvirke. Jag är nämligen övertygad om att ni (för samma peng) kan skaffa ett hus på bara 60-70 kvm, och som både är vackrare och betydligt bättre än något prefabricerat fritidshus eller ett Älvsbyhus på 90 kvm.

Small is beutiful...
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
mab skrev:
Jag har en tomt i Kivik som jag tänker bygga med Hälsingestugan. X-tra isolering kan man få, toan kan göras större mot att ett av sovrummen blir lite mindre. Jag vet att de flesta villor har mer isolering än så, men de har inte samma planlösning jag vill ha och upp i nock utan extra kostnad. Jag är ute efter ett litet hus. Mindre att värma upp. På den tomt jag har får jag inte bygga för fritidsboende, utan måste skriva mig. Eftersom jag redan bor permanent i Kivik och tänker stanna här, så är det inget problem.

Jag har inget slutpris än för jag har ingen offert på grunden. Och inte heller en offert från elektriker och VVS. Men annars har jag tagit Hälsingestugans prislista och plussat på de val jag vill ha. Sen har jag tittat runt vad det kostar med köksmaskiner, badrum, golv, tapeter, braskamin och annat och helt enkelt räknat.
Hej!

Tack för din information om Hälsingestugor! Vilken stuga bygger du?
Har blivit intresserad av Sibo och Hanebo och funderar på om stugorna går att få nyckelfärdiga? Min förhoppning är att det går att köpa en nyckelfärdig Hälsingestuga till priset av ett nyckelfärdigt, mindre Älvsbyhus. Är det någon som vet om det är möjligt?
Om det inte går att få stugan nyckelfärdig, vilket är det närmaste man kan komma och vad kostar det?

Mvh,
Snurre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.