Vi vill bygga ett fritidshus och har en budget pa 1-1.2 miljoner innan inkoppling av vatten och avlopp. Vi vill ha minst tva sovrum och fa det mesta byggt fardigt eftersom vi inte bor nara dar huset ska byggas. Vi kan fixa lite med malning och sa invandigt och satta upp lister.

Tror ni att det ar rimligt? Har ni nagra forslag pa hus?
 
Hej Josefin, det är säkert helt möjligt att få ett rätt stort och fint fritidshus för de pengarna. Har ni koll på vad vatten och avlopp kostar att dra in bara? Många kommuner landar anslutningsavgiften uppåt 300 000kr.
Hur stort hus tänker ni er, ska det vara året-om-bonat, värmesystem etc? Finns ju allt från färdiga typhus till lösvirkesbyggare, och det finns byggsatser till bra pris som ni kan anlita lokala snickare att montera ihop osv...
 
Anslutningsavgiften for vatten och avlopp kostar 125000 sen vet jag inte vad som tillkommer. Har du koll pa det? Vi vill garna ha vinterbonat sa vi kan vara dar aret om. Vi vill ha minst tva sovrum men storleken har mindre betydelse. Vi vill garna fa hussatsen uppsatt och allt gjort for ett fardigt hus. Gar helst genom en husleverantor som kan fixa med schakt, grund, uppsattning och fardigstallande av hus. Eftersom vi inte bor i Sverige blir det jattesvart att fixa annars med en hel massa olika firmor.
 
Ni får ett fint hus för den summan, då jag antar att ni redan äger tomten?

Nu vet jag inte vart ni avser att bygga nytt, men gör en liten research i området på vad andra objekt går för. Även om ni lägger ut mycket pengar på att bygga nytt, kan det bli svårt att få tillbaka pengarna om området inte medger det.
 
Finns ett företag som jobbar med att fixa allt, vet inte om de gör fritidshus men det borde dom ju göra.. www.hem1.se .
 
hej, ar det nagon annan som har fler forslag pa planlosningar och hus ni byggt for denna summan?
 
För denna summa kan ni få i princip "vad som helst".
Bara att börja titta runt och se vad olika tilvlerkare har att erbjuda.
Men ni bör, för ett "nyckelfärdigt" hus kunna landa på iaf 70-90 kvm.

Vad är ni ute efter ?
Timemrstuga, funkis, traditionell trästuga ?
Skal ldet vara platta på mark med golvvärme och hela kånkarongen eller plintgrund/krypgrund och en enklare kosntruktion.
Vilket värmesystem vill ni ha ? Direktel ? Värmepump ? Vattenburet (vilket då innebär att ni måste ha på värme året om). Skall ni ha kamin/eldstad ?

Som en jämförelse.
Jag byggde vår 48 kvm trästuga med 6 kvm förråd i en byggsats. Den har två sovrum, litet badrum och storstuga. Det är direktel med kamin som komplement, och den är byggd för att kunna kallställas.Totalt har det gått på ca 280 000 kr inkl tomt och inkoppling, schakt elektriker mm mm.
Hade jag lejt bort det hade det kanske gått på ytterligare 200-300 kkr

/K
 
Redigerat:
Hej Klas,

Byggde du allt sjalv?

Manga katalogforetag som jag kikat med sager runt 1.5 miljoner for ett hus pa 70m2 vilket ligger for dyrt for oss.

Vi vill ha en trastuga pa ca 70m2. Helst lite modernare liknande funkis men kan aven tanka oss lite mer traditionell om det blir billigare. 2-3 sovrum. Platta pa mark med varmepump eller golvvarme. Vill garna ha kamin.
 
josefinm skrev:
Hej Klas,

Byggde du allt sjalv?

Manga katalogforetag som jag kikat med sager runt 1.5 miljoner for ett hus pa 70m2 vilket ligger for dyrt for oss.

Vi vill ha en trastuga pa ca 70m2. Helst lite modernare liknande funkis men kan aven tanka oss lite mer traditionell om det blir billigare. 2-3 sovrum. Platta pa mark med varmepump eller golvvarme. Vill garna ha kamin.
Ja jag byggde själv - men man kan ju också leja ett snickarföretag för resningen om man vill det...
Jag köpte min stuga från CA-boden.
Kollade även på bla forsgrens timmerhus, fastwood timber och lite andra företag.
Rent generellt tror jag man skall titta på just fritdshus om man vill hålla nere kostnaden lite - och itne gå på "vanliga" villatillverkare.

Men 1.5 mkr för 70 kvm låter ändå bra mkt - med tanke på att man kan få smålandsvillan, eller älvsbyhus villor på iaf 100 kvm för de priserna...

Om ni vill ha huset rest och vädertätt, men är villiga att göra mkt av det invändiga, slutmålning etc själva så skulel jag tro att det billigaste för er är att köpa en byggsats och leja in husresningen (via husbyggarföretaget om dom kan tipsa om snickare, eller på separat offert) lej sen in elektriker och rörmokare så kan ni stå för målning, köksbyggning, tapeter, lister osv osv själva, men bo i huset när ni gör det...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.