Fruktsallad
Vi ska snart kolla på ett hus byggt 1969 med källare, tegelfasad, indraget fiber och stor tomt. Enligt bilderna så är i huset nyrenoverat med nya badrum, ny tvättstuga, nya fönster, nya takpannor, ny bergvärmepump, nymålat garage invändigt och utvändigt, nya golv, nya tapeter, delvis renoverat kök, nytt aggregat i bastun osv. osv. Det ser väldigt fräscht ut som sagt och har låga driftskostnader. MEN, det är aldrig dränerat runt huset så det är inte gjort sen de byggde huset 1969. 48 år sen med andra ord!

Är dränering något vi ska räkna in i vår budget direkt, eller kan man bygga ett hus och det håller sig torrt och helt okej 48 år senare? Är källarväggarna som kexchoklad nu och redo att vittra sönder i smulor när som helst eller kan det fortfarande vara okej?

Vi har som sagt inte varit där än och vi ska läsa besiktningsprotokoll och liknande sen, men enligt bilderna så använder de källaren som inredd bostad med element, eldstad, inbyggda spottar i taket och nya ytskikt överallt. Lägger man dyra pengar och bor i en fuktskada källare? Alla eventuella sprickor eller tecken på fukt lär vara övermålat/övertapetserat/överkaklat då vi är där och tittar.
(Jag är lite bränd när det gäller att kolla på hus med källare sen innan för där har alla luktat skunk)

Kan man på något sätt göra mer än bara lukta och kolla som en första check? Detta känns som ett drömhus på alla sätt och vis men sen får jag kallsvett när det inte är dränerat på 48 år!!

Några tankar och erfarenheter?
 
Det finns ingen naturlag som säger att dränering från -69 är slut. Man har brukat ange att dränering kan antas hålla i 30 år. Men det har man sagt de senaste 30 åren. Och äldre dränering utfördes med kycket sämre material.

Förr använde man korta mufflösa tegelrör som dräneringsrör. Delades ihop löst. Dels skall vatten rinna in (och ut) genom de otäta skarvarna mellan rören, dels skall fukt kunna absorberas av teglet, och fällas ut inne i röret som kondens.

Man lade visseligen dräneringsgrus runt rören, som släpper igenom vatten. Men man skyddade inte gruset mot inträngande lera.

Numera (och troligen delvis redan -69) skyddar man dräneringen med en fiberduk, som håller lerparticklar borta från dräneringen, och man använder plaströr med små hål, som inte sätts igen lika lätt av fina jordpartiklar. Rören har hållbara skarvar som hindrar grus och lera från att tränga in i rören.

Den moderna dräneringen håller ofta väldigt mycket längre än dränering från ex. 50 talet, tidigt 60 tal.

När vi byggde på huset så fick jag gräva upp lite av dräneringen som var utförd ca 20 år tidigare. Det fanns inga avlagringar överhuvudtaget i dräneringsrören, gruset runt dem var i nyskick.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Det beror lite på undergrunden och förutsättningarna. Våran kåk från 50 talet har ingen dränering att tala om. De är en platonmatta påslängd på 90 talet som är rätt risig. Och den finns bara på drygt halva huset /källaren. Samt dubbla 4" tegel rör som nämns ovan.
Vi har en snustorr källare. Vi bilade upp en del av källaren förra året vid den här tiden i och med snösmältning. Under källarplattan var det snustort.
Men! Våra förutsättningar är så att huset står på botten av en sandås. Men helt sjukt fin sand. Det "värsta" som grävaren som grävde ut för nya källaren till utbyggnaden hade sett.
Samt grundvattnet ligger runt 2 meters djup från källargrunden.
En modern dränering i vårat hus är helt bortkastat. Jag kommer aldrig behöva dränera för den sakens skull. Det skulle om man skulle vilja isolera under mark för spara några kronor. Men inte ens det. Förlusterna ligger över mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
En till liten tröstande historia:
När vi byggde nytt år 2010 var vår kvalitetsansvariga (nu kontrollansvariga) här och inspekterade när schaktbotten var klar, och grundplattans isolering skulle läggas.
"Här behövs ingen dränering" sa han bara. Marken var tillräckligt dränerande ändå.
Naturligtvis har vi stenkistor för takavvattningen.

Så det beror helt och hållet på vad det är för mark.
Är det lera och högt grundvatten hjälper nog ingen dränering i världen.

PS, kuriosum
De grävde en provgrop för avloppsinfiltrationen. Det måste ju vara en meter från infiltrationsbädd till grundvatten.
De grävde två meter ner. Inget vatten.
Så kom det en regnskur, och folk gömde sig i sina bilar.
När regnet hade upphört, och det var rejält blött ute, grävde de så djupt som grävmaskinen nådde, ca 3,5 meter.
Inget vatten!

Vi känner oss ganska trygga för markfukt.
Men bävar för den dag vi skall sälja.
Köpare: När la ni om dräneringen?
Säljare: Dränering :rolleyes:
 
  • Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Tack för svar! Finns det någon möjlighet att ta reda på hur marken är utan att gräva en grop på 2 meter? Man kan inte läsa några dokument nånstans när tomterna delades ut -69?

Jag försöker intala mig att om man har flera rum i källaren och lyxiga badrum och helkaklad tvättstuga så borde man ju inte göra detta om det vore synlig fukt och jäkelskap där nere från början?
 
Om det är ett gammalt, etablerat hus kan man väl se mycket på hur skicket är på innerväggarna kan jag tänka mig.
Om det är problem med markfukt borde det synas på insidan.

Och är väggarna reglade eller täckta med organiskt skivmaterial kan man kolla fukthalten i innerväggarna med instrument som mäter RH%.

Sånt där tror jag säkert att en duktig besiktningsman kan på sina fem fingrar.

När vi sålde vårt förra hus, ett souterränghus i Göteborg, borrade besiktningsmannen en hål (70 mm, som en apparatdosa) på ett undanskymt ställe och kollade fukthalten i en regel inne mot källarväggen.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad skrev:
Tack för svar! Finns det någon möjlighet att ta reda på hur marken är utan att gräva en grop på 2 meter? Man kan inte läsa några dokument nånstans när tomterna delades ut -69?

Jag försöker intala mig att om man har flera rum i källaren och lyxiga badrum och helkaklad tvättstuga så borde man ju inte göra detta om det vore synlig fukt och jäkelskap där nere från början?
Du kan gå in på SGU och deras kartor. Där finns hur mycket information som helst om jordlager etc.

Testa här > https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html

Du får zooma in rejält där du vill kika. Sen får du dubbelklicka på kartan för att få fram en lista på jordarter för de området. Är lite meckigt att hajja i början. Du kan zooma in på tomnivå.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
M
Bor själv i ett hus med källare från 1970, köpte det för 1.5år sedan och vi började med att dränera om och isolera källaren med isodrän. Det var inte akut på något sätt, bara några små färgsläpp i pannrummet men då ett så stort arbete ödelägger mycket av trädgården så tyckte vi det var bäst att ta det med en gång innan vi börjar att anpassa trädgården som vi vill ha den. Marken är lerjord som antingen är plaskblöt jyttja eller hård som betong.

Klimatet i källaren har blivit klart bättre, finns ingen källar-lukt kvar, energiförbrukningen är svår att sia om år från år på grund av vädret, men den är lägre nu än året innan. Den gamla dräneringen var tegelrör som låg för högt så sulan stod i vatten, nu har vi pumpbrunn som pumpar upp vattnet till kommunens dagvattenledning.

Vad jag vet så är det bara vi på vår gata som gjort detta fullständigt, en granne har dränerat 3 sidor men sparat väggen under uterummet och han oroar sig för den. Några andra kör bara med avfuktare, någon har haft mögelproblem i rum i källaren.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
M
Fruktsallad skrev:
Jag försöker intala mig att om man har flera rum i källaren och lyxiga badrum och helkaklad tvättstuga så borde man ju inte göra detta om det vore synlig fukt och jäkelskap där nere från början?
Ha, det kan du inte lita på, många av de hus vi tittade på var topprenoverade på insidan men med ruttna 2-glas fönster där man kunde köra fingrarna rätt genom träet och sedan ett över 50år gammalt tak fullt med mossa och annan påväxt på huset. Lägg gärna till 70år gamla el och vattenstammar så får man ändå göra om ytskikten när dessa skall bytas. Många renoverar bara det som syns och är roligt, själv vill jag först ha klimatskalet helt och huset fuktsäkert innan jag lägger pengar på lyx.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Njaa, inredd källare på det viset du beskriver kan alltid vara en stor risk. Personligen skulle jag inte köpa ett hus med boyta i källaren. Då menar jag sovrum, allrum och liknande. Badrum tvättstuga är OK.

Det är min rent personliga inställning. Det finns massor med villor med fungerande boyta i källare. Moderna hus med frigolitisolering under källaren, verkar fungera bättre än gamla konstruktioner.

Ett hus byggt -69, har ofta en källare där grundsulan står direkt på icke kappilärbrytande material, det kan ha varit makadam från början, men inträngande leragör att materialet nu suger fukt. Det går aldrig att få helt torrt med dränering.

Fukt i källare/husgrund kommer från flera olika källor. En del går att dränera bort, men inte allt.

Om man tänker sig ett hus, helt utan dränering på lerbotten.

Då har du grundvatten som står högre än husets botten. Du har ett direkt vattentryck som pressar in vatten i källarväggar, upp genom bottenplattan. Detta får man bort med dränering, man sänker vattennivån i marken till under bottenplattan i huset.

Nästa problem är att vatten sugs upp genom kapillär krafter. Om man tänker sig att vattenytan mha. dränering står 30cm under plattan. Därimellan ligger lera eller annat sugande material. Då sugs vatten upp, sugs vidare in i betongen i bottenplattan. betongen blir fuktig, vattenånga avdunstar hela tiden i källaren. Saker som ligger i kontakt med betongen blir blöta. Detta blir lite bättre av dränering, vattenytan sänks lite av dräneringen, men fuktvandringen fortsätter. Vattnet måste då "klättra" högre, så flödet minskar.

Så här fungerar de flesta grunder från före sent 90-tal. De har i många fall fortfarande fungerande kapilärbrytande material (alltså grovt grus som inte suger fukt). Moderna grunder har dessutom en frigolitisolering under plattan som delvis är kapillärbrytande.

En grund från 69 har i bästa fall byggts med bra grus, det kan finnas fiberduk som skyddar den, men det är stor risk att du har fuktvandring upp genom grunden, som inte blir bra med dränering. OK, så länge vi har en "grovkällare", förråd, tvättstuga, kanske badrum. Rum med säkra material som inte kan murkna eller mögla.

Nästa källa till fukt är vattenånga. Om du har en vattenyta i marken kanske 20cm under plattan. Så avdunstar det hela tiden vattenånga ifrån den. Ångan tar sig med lätthet upp genom grus, den sugs in i betongplattan, och fortsätter upp i rummet ovanför, där den ventileras bort (om ventilationen är bra). Men den ger en förhöjd fukthalt i rummen. Vilket dels kan vara hälsovådligt, och vid ogynnsamma omständigheter ge mögel (om det finns ytor som är liiite kallare, så kondenserar ångan. Dränering hjälper inte mot fukt som kommer via ånga.

Problemet med avdunstande vattenånga pekar man ofta på när någon lägger golvvärme i en bef. källare, framförallt om man bara lägger det i vissa rum. Värmen gör att avdunstningen under plattan ökar, vattenångan kommer visserligen inte att kondensera där den tränger upp i det uppvärmda golvet, men det ökar fuktbelastningen i rummet, och den ökade ångproduktionen kommer även att tränga upp i rum som saknar golvvärme, där man riskerar att den kondenserar i golvmaterialet, där är det ju kallare.

Återigen så är moderna grundkonstruktioner med frigolitisolering bättre (men ingen garanti), frigoliten bromsar ångtransporten.

Sist så har man det omvända problemet. I alla bostadsutrymmen är luften fuktigare än utomhusluften, det beror dels på ångvandringen upp genom grunden, men även på att där människor vistas så utsöndrar vi fukt, genom andningen, svettas osv. Där den fukten tränger ut igenom källarväggen, så möter den den kalla utsidan av väggen. Någonstans inne i väggen har du en daggpunkt för den fukthalt som luften har, där det är tillräckligt kallt kommer fukten att kondensera, och med tiden uppstår fuktskador, finns det träreglar i kontakt med källarväggen så möglar de osv.

Moderna grundisoleringsmetoder, platonmatta i kombination med isolering, isodrän etc (en porös frigolit som släpper igenom vattenånga), gör att utsidan av källarväggen hålls varm. Ångan passerar alltså hela vägen ut, utan att kondensera, och ventileras bort av platonmattan, eller den porösa frigoliten. En husgrund från -69 är ofta, men inte alltid oisolerad.

Vårt hus, byggt -30. har 100 kvm källare, där har vi tvättstuga, och husets 3e duschrum och toa, en liten verkstad osv.. Jag har mitt kontor i ett rum som är inrett på 60- talet (var garage innan dess). Det finns indikationer på fuktskador från före omdräneringen som förre ägaren utförde -91. Det är bara kontoret som är ett "inrett" rum. Övriga rum har marmor eller klinkersgolv.

På sommaren när värmen är avstängd känns att fukthalten ökar i källaren, har inte mätt, men man känner att luften blir trögare att andas, lite som att komma in i ett badrum där någon just slutat duscha. Vi har två fläktar som går under hela sommaren, det förbättrar avsevärt.

Jag har i min långtidsplan att riva ur golvet i arbetsrummet som är upreglat med träreglar mot betong. Har har tagit stickprov i ett hörn. Där var reglarna OK. Jag tror inte att det är några hälsoproblem med kontoret, men jag vistas bara där några timmar i veckan (är oftast ute hos kunder).
 
  • Gilla
Saintus och 3 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Detta är exakt varför jag älskar forum på nätet. Jag visste inte ens att denna karta fanns och nu sitter jag och kollar på alla ställen jag bott och alla ställen jag skulle kunna tänka mig på bo - bara för det är intressant! TACK! :)

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartv...er-25-100.html
 
Fruktsallad
"Postglacial finlera"

Är det något som är döden för ett hus som inte är dränerat på 48 år? Lera låter väldigt blött...

.. och återigen tack för all kunskap ni delar med er av.
 
Om jag hade ett gammalt hus med källare, son var dränerat på den gamle kungens tid, och dessutom står på lera, så hade jag inte räknat källaren som användbar boyta. Helt ok till dusch, tvätt mm som ovan, med så lite trä som möjligt. Dvs inga kaklade duschväggar med gipsskivor.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
"Den gamla kungens tid!" :D Ha ha ha!
Nä det är just detta jag är orolig för. Men OM man skulle dränera om? Då kan man ha gillestuga där och ha det som bostad?

Mellan tummen och pekfingret, vad kostar det att dränera om ett hus från 60-talet? 10 000 kr? 100 000 kr? 500 000 kr? 1 mille eftersom hela trädgården är en leråker och man gräver av ledningar som gör att man får lägga om rören och trädgården också?? :surprised:
Jag är som sagt helt nybörjare på detta med hus så jag försöker lära mig så mycket som går.
 
En gissning, från en amatör som aldrig "dränerat om": 200.000 kr.

Men det beror ju helt på de lokala förhållandena; hur marken är beskaffad och hur huset är byggt.
Om huset ligger lågt i förhållande till avloppsmöjligheterna till exempel.
Och om det finns en stor altan och entré som måste rivas.
Och...

Hoppas för din skull att jag har fel i min gissning!
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.