M
Finns det fristående vedkaminer som man kan använda för att värma upp en pool? Vi har idag en sån där vanlig 3m pool likt http://www.jula.se/pool-3m-951020. Problemet är att den alltid är svinkall :surprised:. Vi har försökt investera i solvärmare som ser ut som en gummimatta som man rullar ut på marken. Det hjälper inte mycket och vi kommer knappt upp till 20c. Vi har rätt mycket skugga runt området där vi kan ha poolen, och vi kan inte ta ner träden.

Eluppvärmning blir tyvärr för dyrt för oss i längden. Tanken var att skaffa en vedkamin (då vi har mycket ved) för att värma poolen vid behov. Finns det "genomströmningskaminer" som man kan pumpa vattnet igenom eller liknande som skulle kunna fungera?
 
Leta på blocket efter en vedpanna för hus, koppla på cirk pump och så är du klar :)
 
Eller en sån här, "monsterkaminen" längst ner, 40kW är hyfsat mycket effekt. Har dess lillebror till en en normalstor badtunna och det går riktigt fort att värma upp den.
Behövs ingen pump heller om man har den nära poolen då självcirkulationen funkar bra.
 
  • Gilla
Ibanez_patrik
  • Laddar…
Jaa det finns det, har du googlat ? ;P
 
Jag svetsade ihop en egen rostfri panna, eldade med ved eller oljebrännare, funka kanon. Tror jag beräknade effekten till 40kw, 10grader höjning av genomströmmande vatten, ca 30l/min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.