Jag har börjat på ett fristående uterum på 3x6 meter. Golvbjälklaget är 145X45 och det är reglat på cc60.
Det kommer att vara oisolerat.
Jag har väggsektioner färdigreglade som jag har tänkt resa sen.
Men i vilken ordning?
Ska jag lägga golvet först? och sen ställa väggsektionerna på det? eller väggarna först och golvet innanför?
Och vilket material till golvet?, jag hade tänkt råspont 120x20 men på byggfirman avrådde dom mig för att dom trodde det skulle bli svajjigt?
 

Bästa svaret

Först golv, sedan väggar, sist tak, är en bra arbetsordning. Råspont 20x120 är i klenaste laget när golvbjälkarna ligger med c/c 600 mm. Spontade brädor bör ha omkring 25 mm tjocklek, annars finns det golvspånskivor (22 mm) och konstruktionsplaywood (21 mm).
 
  • Gilla
HeltNovis
  • Laddar…
Tack för svar.
Du tror inte att golvspån tar upp fukt och sväller?

Och en annan rent praktisk fråga, varför lägger man golvet först? och sen ställer väggarna på det?
vad händer när eller om man behöver byta golv?
 
Jo, det finns alltid en risk med spånskivor i fuktiga miljöer. Jag är personligen inte överdrivet förtjust i spånskivor överhuvudtaget, även om det i vissa sammanhang kan vara svårt att undvika dem. Konstruktionsplywood är betydligt styvare. Det finns även plywood för utomhusbruk (särskilt lim). Nackdelen med golvbrädor i trä är att temperaturskillnaderna ger upphov till rätt stora rörelser i sidled.

Väggkonstruktionen ska ställas på bottenbjälklaget. Sedan är det enklast om man har något att stå på när man kommer högre upp. Golvmaterialet kan läggas lite indraget från väggstommen så att det går lättare att byta det.
 
Har kommit över lite cellplast. Skulle det göra nån som helst verkan isoleringsmässigt om jag lade cellplasten i facken mellan golvbjälkarna?
 
Det är svårt att få det tätt med cellplast och trä, men någon effekt har det säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.