Är det någon som har byggt en fristående matkällare som vet om man måste ha byggnadslov för en sådan?

På vilket sätt skulle ni välja att göra den - mura m tegel, mura m stenar, gjuta i betong eller använda leca?
 
Jag är lite suktad på att gräva en jordkällare på vår tomt. Såg i någon hustidning om ett företag bland småannonserna längst bak i tidningen som sålde en sorts isolerad jättetunna som man grävde ner - med dörr på ena kortsidan osv. Verkade vara en kul lösning!

Tror inte man behöver bygglov för något som inte sticker upp, men det vet jag inte. Har hört olika bud om detta.
 
OKI - vet vilken typ av tunna du menar - ja, den är rätt kul. Funderade ett tag på den varianten också - men tror att det blir en murad iaf.
 
Är den under 10 m2 så behövs inte bygglov, men med en liten volym så bli det också svårare att ha en stabil temperatur. Det finns en bok som heter "Bygga jordkällare" som kan vara bra att läsa, oavsett om man bygger själv eller köper en byggsats eller en färdig. Underarbetet är viktigt, så att det inte blir fuktigt.
 
OKI Kurt - den boken ska jag låna.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.