Hej! Har ett 30kvm fristående garage, byggt i lättbetong. Ny skjutdörr. Oisolerad platta. Ingen bil därinne utan används som förråd. En del textilier, verktyg, böcker mm. Nu har jag ett el-element som värmer till ca 7 grader. Går ca 8-10kwh per dag och märker även att relativ luftfuktighet är uppe i 58%. Finns två fönsterventiler i garaget, ingen aktiv ventilation.
Hur går jag bäst tillväga för att minska energiåtgång och skydda mina grejor?

luftvärmepump? Tilläggsisolera golv? Porten? Avfuktare?
 
Var i landet?
 
Sthlm
 
B berguv skrev:
Hej! Har ett 30kvm fristående garage, byggt i lättbetong. Ny skjutdörr. Oisolerad platta. Ingen bil därinne utan används som förråd. En del textilier, verktyg, böcker mm. Nu har jag ett el-element som värmer till ca 7 grader. Går ca 8-10kwh per dag och märker även att relativ luftfuktighet är uppe i 58%. Finns två fönsterventiler i garaget, ingen aktiv ventilation.
Hur går jag bäst tillväga för att minska energiåtgång och skydda mina grejor?

luftvärmepump? Tilläggsisolera golv? Porten? Avfuktare?
Tilläggsisolera golv, hur tänker du då?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tilläggsisolera golv, hur tänker du då?

Ingen aning? Tänker att man kanske kan lägga ngt golv ovanpå och skapa en isolerande luftficka?
 
En bra luftvärmepump kanske sparar uppåt 1800 kWh/år när man bara har så låg innetemperatur så man får väga detta mot kostnaden inklusive installation.
 
J Josth skrev:
En bra luftvärmepump kanske sparar uppåt 1800 kWh/år när man bara har så låg innetemperatur så man får väga detta mot kostnaden inklusive installation.

Vad ska man pröjsa för en lvp + installation då?
 
Kan ju kosta närmare 20 tkr inkl installation även för en lite enklare modell men som fortfarande klarar nordiskt vinterklimat. Luftkonditioneringsaggregat kanske inte klarar uppvärmning i vinterklimat.
 
J Josth skrev:
Kan ju kosta närmare 20 tkr inkl installation även för en lite enklare modell men som fortfarande klarar nordiskt vinterklimat. Luftkonditioneringsaggregat kanske inte klarar uppvärmning i vinterklimat.

Känns dyrt… borde man inte kunna täta garaget/isolera mer? Är det inte viss värmepumpseffekt med en avfuktare?
 
B berguv skrev:
Är det inte viss värmepumpseffekt med en avfuktare?
Nej, men den värmer utrymmet den står i med den tillförda effekten.
Däremot kan du avfukta med en luftvärmepump.
 
En kondensavfuktare ger lite mer värme än tillförd effekt genom att fasombildningen av vattenånga till flytande vatten avger värme.

En luftvärmepump kyler när den avfuktar så det passar bäst på sommaren.
 
Fick ett kul alternativt förslag av en kompis: gasolvärmare. Vad tror ni om det?
 
Ja gasol har tydligen ett hyfsat pris per kWh fortfarande. Men det är lite pyssel med att byta gasolflaskor. Avgaserna måste ju vädras ut också. Undrar om det kräver extra ventilation med fläkt?
 
J Josth skrev:
Ja gasol har tydligen ett hyfsat pris per kWh fortfarande. Men det är lite pyssel med att byta gasolflaskor. Avgaserna måste ju vädras ut också. Undrar om det kräver extra ventilation med fläkt?

Exakt, sen känns det som att gasolpriset mkt väl kan sticka iväg också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.