Det är helt och hållet en smaksak, vad du tycker är mest praktiskt och, om det nu är viktigt, snyggast. ;) Vi valde att inte ha vidhängt pga att vi A) inte ville komma ut ur huset och in i ett garage, B) för att man måste gå runt hela garaget och in på baksidan (om man inte anlitar snickare att sätta en dörr fram, förstås). Vi tycker det ser luftigare ut med fristående, man kan se från garageuppfarten och bak ut i trädgården.

Känn efter, åk runt och titta, det är väl rådet vi kan ge.

Med "vi" menar jag förstås jag och min gubbe :D
 
beror ju som sagt på hur o vad man ska det till, själv bygger ja nytt nu o väljer garaget ihopbyggt med huset så att ja kan kliva direkt ifrån tvättstugan in i garaget, som e mycket trevligt eftersom ja håller på o mekar o skrotar ganska mycket, Tänk så mysigt när de e full snöstorm(eller regnar) o man trycker upp portarna med fjärren en bit ifrån o glider in, o sedan slipper traska ut igen fram till huset :)
 
Jag håller helt med Great, vi kommer att bygga ihop garaget med huset så att vi längst fram i garaget kan gå in i groventren och därifrån vidare in i huset utan att behöva kliva ur bilen i regn/slask/snålblåst, dessutom är man ju jäkligt bekväm av sig... :p
 
Aero
Planerar man att använda garaget som verkstad bör man tänka på brandsäkerhet.
Med ett fristående garage är man säkrare om olyckan skulle vara framme.
 
Planerar man att använda garaget som verkstad bör man tänka på brandsäkerhet.
Med ett fristående garage är man säkrare om olyckan skulle vara framme.
Och inte bara då, brand kan ju börja av andra orsaker... även om risken är liten börjar ju bilar ibland brinna på egen hand, och att ha en Molotovcocktail på 70 liter några meter från sovrummet är nog mer spännande än nyttigt. Så för min del blir det att ta en liten promend till garaget. Sedan kan man ju ta bilen till brevlådan 75 meter norrut, men det är en helt annan sak :D
 
Jag ville ha ett fristående garage för att det oftast är snyggare, men i vårat fall så är tomten lite för smal för ett fristående garage på 5,5m brett, så det blir ett ihopbyggt garage med istort sett hela garaget på baksidan.
Vi kan inte gå från huset direkt till garaget.
Men jag hittar några fördelar bla, värmepumpen och centraldammsugaren kan stå i garaget.
Men jag tänkt att ha en dörr så att jag kan gå till garaget via altanen
Jag hoppas att det blir bra, man kan inte få allt.
 
Ni som planerar vidbyggt garage vet ni vad som krävs av dörren in till huset?
Skall den vara brandklassad EI 30 eller räcker det med vanlig innerdörr? Två dörrar för rökgassluss?

Vi kommer att ha garaget under huset i en källargrund, detta då tomten ligger i en sluttning och är för smal för något annat. Samtidigt känns det bra att inte behöva gå ute i regn och rusk med matkassar och annat.
 
Ni som har Älvsbyhus med vidbyggt garage vad har ni för lösningar på?
Golvbrunnar ?
Garageöppnare ?
extra el-uttag ?
betong tjocklek ? 10cm?


Vi fundera på att dela garaget i två delar (dubbel garage). En del tänkte vi ha som förråd?
Någon som har foto på sin lösning?



 
Hej!

Vad måste tänka på om ni bygger ihop garaget med huset är avståndet till grannen!
Garaget räknas då inte som fråstående hus och det kan då bli problem om man vill ha garaget i tomtgräns. Du kan då bl itvingad att flytta garaget 4 m från grannen.

/Peter
 
En aspekt på vidbyggt eller fristående garage är att titta sig omkring i närmiljön, dvs. om man bygger insprängt i gammal, lantlig bebyggelse så smälter ett fristående garage bättre in i miljön.

Om man skulle våga sig på att avge en högst personlig uppfattning, så är det den att många hus är väldigt till sin fördel utan den vidhängande lådan :-X

//Christina.
 
peak15 skrev:
Ni som har Älvsbyhus med vidbyggt garage vad har ni för lösningar på?
Golvbrunnar ?
Garageöppnare ?
extra el-uttag ?
betong tjocklek ? 10cm?


Vi fundera på att dela garaget i två delar (dubbel garage). En del tänkte vi ha som förråd?
Någon som har foto på sin lösning?
Jag har ett Mimer med fristående dubbelgarage, det var kommunen som bestämde att det skulle vara fristående. Dock märkte jag senare att många fick dispens på detta...

Hursomhelst 10cm betong. 20cm cellplastisolering, armering, golvvärmerör. kulverrör mellan hus/garage och sedan anslutit garagets golvvärme till husets radiatorsystem via en shunt och cirkulationspump.

två golvbrunnar, den ena mitt på ena bilplatsen, den andra vid en tvättplats. jag har även dragit in varm/kall kranvatten via samma kulvertrör. Fördelen är att det inte är någon risk för frysning då golvvärmevatten går i samma kulvertrör.

Orginal slagportar, manuell öppning.

Jag kan ta lite bilder ifall intresse finns, men hur laddar man upp bilder på detta forumet ?


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.