Hej

Jag skulle vilja ventilera mina planer för ett carportbygge. Har inte så mycket byggerfarenhet sedan tidigare, så all input välkomnas.

Tanken är att bygga efter attefallsregler och därmed slippa bygglov (max 25kvm). Kommunen vill ha situationsplan, och har skickat ut ett utdrag ur primärkartan för att rita in bygget på. Utdraget ser väldigt odetaljerat ut, och tycker inte husdimensionerna stämmer riktigt med verkligheten. Jag vill bygga carporten 2,5m från bostadshuset, men 9 resp 16 meter från tomtgräns. Det blir ju svårt att säkra måtten mot tomtgräns eftersom det är så pass långt, och att underlaget verkar oprecist? Ska jag begära bättre underlag, eller räcker det med att måtten refererade mot bostadshuset stämmer?

Jag vill ha en 4x6m carport med sadeltak, panel på en långsida och en kortsida, och som matchar bostadshuset (klassiskt svenskt 20-talshus).

Så här har jag tänkt mig:
  • Gjuta 8st betongplint (120cm borrdjup, 200mm diameter på rören)
  • 90x90 c30 limträpelare 2-2,2m (alternativt tre hopskruvade reglar)
  • 220x45 c24 konstruktionsvirke som bärlinor
  • 120x45 c24 W-takstolar 4m spännvidd, cc1200
  • Råspont och tegelpannor
  • 120x45 Vindkryss i gaveln
  • 120x45 Vindsträva mellan pelarna i första och tredje öppningen
  • Ribbpanel på en långsida och en kortsida, samt täcka främre takstolen med panel

Har använt svenskt träs beräkningstjänst för att få fram virkesdimensionerna. Dock är deras beräkningstjänst begränsad till limträbalkar istället för takstolar, men den borde ju fungera förutsatt att vikten inte skiljer för mycket mellan balkar och stolar. Takstolsberäkningen är gjord separat, och då baserad på 5m spännvidd. Kanske borde jag välja en enklare takstol för 4m?

Vore roligt att höra era synpunkter om hur jag tänkt!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.