Hej jag har ett projekt i tankarna och det är att bygga en vedeldad fristående bastu, jag tänkte isolera väggarna och taket med 95mm isolering. Jag kommer bygga det på plintar, det jag undrar är hur man gör med själva golvet. Jag kommer bygga själva bottenstommen med regler, men kan man lägga golvet direkt på reglarna sen eller vad ska man ha emellan? Tänkte använda mig av någon form av trä som golv, men det kan nog bli ganska blött i bastun då jag nog kommer ha en spann med vatten, som man kan ta vattnen ifrån för att skölja sig. Undrar om de kommer torka upp eller hur de fungerar? Har inte byggt så jätte mycket innan så är inte kunnig men hoppas jag kan lära mig. Hoppas någon kan hjälpa mig tack på förhand! (Kom gärna med andra tips) :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har precis byggt en fristående bastu med golv av sibirisk lärk lagt som trall med lite mellanrum. Då kan du blaska på med massa vatten utan att det gör något! Dessutom får du mkt bra tilluft genom golvet och sibirisk lärk är både snyggt och hållbart helt utan kemikalier.
Tog 145mm brett också och det blev riktigt snyggt
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jag har precis byggt en fristående bastu med golv av sibirisk lärk lagt som trall med lite mellanrum. Då kan du blaska på med massa vatten utan att det gör något! Dessutom får du mkt bra tilluft genom golvet och sibirisk lärk är både snyggt och hållbart helt utsn kemikalier.
Tog 145mm brett också och det blev riktigt snyggt
Smart hur breda mellanrum hade du mellan springorna? Har du något mer eller rinner vattnet rätt igenom bara? Blir de inte för kallt i bastun? :)
 
Länkar till Holmbergs samlingstråd över fristående bastur.

För övrigt håller jag med honom, bastu byggs enklast med trall. Se till att ha två lavar bara, så att du inte behöver sitta med fötterna på golvet. Till barn kan man ha små fotpallar, men min erfarenhet är att det inte brukar behövas. Dels för att golvet inte blir så jättekallt, dels för att de oftast inte vill ha det så särskilt varmt.
 
  • Gilla
Axel98 och 1 till
  • Laddar…
Jag använde en 4tums spik så ca 5mm glipa kanske det är. Vattnet rinner rakt ut, det är ändå inga mängder vatten som kastas i min bastu och rinner det ut mkt så gör det ändå inget.
Golvstommen är av tryck virke.

Nja visst känner man att det drar in luft ur golvet men ännu är det helt okej. Får se i vinter hur det blir men det är vanligt att man gör så och vissa på forumet tycker att det fungerar bra utan att vara kallt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ett tips med sådant golv och om du som jag inte gillar spindlar och annat otyg så häfta insektsnät över golvbalkarna innan du skruvar golvet.
Sen är det stängt för otrevliga insekter
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Okej låter bra, tänkte jag skulle ha den på vintern med så hoppas inte det blir för kallt :)
 
Hur har ni gjort med isolering och hur stor bastu gjorde ni? :)
 
Min är 6m2 varav ca halva är bastu och resten relax.
Min är som Nötegårdsgubbens oisolerad men helt vindtät. Bastuugnen fixar det utan problem och jag anser det vara mindre risk utan isolering men främst så behövs den inte i en liten bastu som min.
Ska redovisa i min samlingstråd när alla smådetaljer är färdiga
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Min är 6m2 varav ca halva är bastu och resten relax.
Min är som Nötegårdsgubbens oisolerad men helt vindtät. Bastuugnen fixar det utan problem och jag anser det vara mindre risk utan isolering men främst så behövs den inte i en liten bastu som min.
Ska redovisa i min samlingstråd när alla smådetaljer är färdiga
Okej tack för bra svar! :)
 
Jag har ca 9–10 m3, typ 2,2*2,2*2. Tar en halvtimme från 20 till 80 och en timme från -10 till 80.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har ca 9–10 m3, typ 2,2*2,2*2. Tar en halvtimme från 20 till 80 och en timme från -10 till 80.
Okej har du isolering? :)
 
A Axel98 skrev:
Okej har du isolering? :)
Nej.
 
  • Gilla
Axel98
  • Laddar…
A Axel98 skrev:
Okej har du isolering? :)
Hur många får plats i din bastu? Tycker det är svårt att veta hur stort jag ska bygga, vill ändå att det ska få plats 8 personer :)
 
Min är 6m3 i volym om du vill veta det också.
Jag får in 5 pers, en till hade gått om inte ugnen stått i vägen.

Har du en bredd på dryga 2m och lika djup så får du in 8 pers utan problem. Antar att Nötegårdsgubbens bastu inrymmer 8 personer om man vill det
 
  • Gilla
Axel98
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.