Aldrig ritat något sådant här förut utan bara gått på info jag hittat på andra sidor:

3D-ritning av en träkonstruktion med dimensioner och färgmarkerade balkar, inklusive en markerad blå balk. Konstruktionen är tänkt att stå på markstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tänkte inte bygga in den utan låta det vara öppet under, så den balk jag markerat med blått känns lite lustig, men det får kanske vara så?

3D-modell av en altan med trappor, ett halvtransparent tak och öppet utrymme under altangolvet. Modellen är placerad på enkel marksten, ej förankrad i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom så planerar vi inte att förankra den i huset heller, och bara ställa den på enkel marksten.
 
"Trappen" blir lite svårt att gå i då stegen inte är lika djupa
 
F fribygg skrev:
"Trappen" blir lite svårt att gå i då stegen inte är lika djupa
Man kommer att snubbla även nykter.
 
B Boende45 skrev:
Man kommer att snubbla även nykter.
Efter 14 långburk gliiiider man som granne lätt ner för en sån trapp ;)
 
Alltså, jag bryr mig inte så mycket om trappan (det borde vara sågat i 45 grader osv också), men ok:

Byggprojektbild som visar en altan med steg och fundament för bärande balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen av oss dricker, så jag var mest intresserad om feedback på de bärande balkarna. ;)
 
Jag är ingen konstruktör, men den blåa balken behöver väl inte gå hela vägen ut på sidorna? Det räcker väl att du kapar den längd med de yttersta "innerpelarna" i vilka den är fäst?
 
  • Gilla
eobet
  • Laddar…
E eobet skrev:
Alltså, jag bryr mig inte så mycket om trappan (det borde vara sågat i 45 grader osv också), men ok:

[bild]

Ingen av oss dricker, så jag var mest intresserad om feedback på de bärande balkarna. ;)
Tycker det ser ut att vara ganska klent i taket över trappan
 
A Alexander HB skrev:
Jag är ingen konstruktör, men den blåa balken behöver väl inte gå hela vägen ut på sidorna? Det räcker väl att du kapar den längd med de yttersta "innerpelarna" i vilka den är fäst?
Tack, det lät som en bra idé, vi testar!

F fribygg skrev:
Tycker det ser ut att vara ganska klent i taket över trappan
Jo, misstänkte det. Men har ingen lust att lägga till något som det jag har markerat i blått nedan, för det förändrar uttrycket för mycket, men däremot så kanske den andra 45 gradaren jag smugit in under taket kan fungera?

3D-modell av en utomhuspergola med glasstak och trägolv. En diagonal sträva som markerats i blått visas under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E eobet skrev:
Jo, misstänkte det. Men har ingen lust att lägga till något som det jag har markerat i blått nedan, för det förändrar uttrycket för mycket, men däremot så kanske den andra 45 gradaren jag smugit in under taket kan fungera?

[bild]
Jag tror du behöver gå upp i höjd på den bärande balken i framkant på taket
 
Två av reglarna som håller upp taket ska ha 5m spännvidd, vilken dimension har du tänkt dig på dem?
 
E eobet skrev:
Tack, det lät som en bra idé, vi testar!
Såg dock nu att plattorna/snåpelarna inte är symmetriskt fördelade, så det jag sa gäller bara närmast kameran på den första bilden du la upp. På andra sidan vilar ju en av golvreglarna på bärlinan mellan två pelare, så där bör du inte kapa bärlinan (den blåa balken).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.