Hej! Jag står inför att köpa ett hus "privat" (dvs inte via mäklare). Säljaren har i sitt förslag till köpekontrakt en friskrivningsparagraf där dom vill friskriva sig från allt ansvar rörande byggnadens skick, även avseende dolda fel. ???

Detta stör mig. Är det vanligt med såna här paragrafer i köpekontrakt? Vad bör jag göra ifall jag inte kan få dom att ta bort den? Jag förstår ju att säljaren vill "sopa rent bakåt" men kan man kanske mötas på något sätt? Kan någon ge förslag på någon kompromiss?

Vore tacksam för snabbt svar!

/Oroad förstagångshusköpare
 
Friskrivningsklausuler används oftast när det är dödsbo som är säljare. Detta p.g.a. att dödsbodelägarna inte känner till så mycket om fastighetens skick mm.
Vid friskrivning är det brukligt att priset reduceras. Detta p.g.a. säljarens minskade ansvar samt köparens större risk. Du skall alltså begära en prissänkning med x kronor om de inte vill ta bort klausulen.
I ett sådant här fall rekommenderar jag att ni undersöker fastigheten mycket noga före köpet. Är ni inte själv så kunniga, ta hjälp av en besiktningsman.
Lycka till! ;)
 
Har man verkligen rätt att slänga sig med friskrivningsklausul så här lättvindigt?

Saxat från en juristfirma på nätet: Säljarens ansvar för fel i fastigheten kan begränsas genom en friskrivningsklausul. Av friskrivningsklausulen ska klart framgå i vilken utsträckning säljaren vill reducera sitt ansvar, t.ex. att säljaren inte ansvar för vissa angivna fakta. Ett generellt påstående att fastigheten säljs i befintligt skick är inte tillräckligt.

En jämförelse får rotax här: I mitt område är just nu ett hus ute (dödsbo) med friskrivningsklausul. Begärt pris ligger 20% under normalpris. Sedan tillkommer naturligtvis ev budgivning.
 
yonna skrev:
Har man verkligen rätt att slänga sig med friskrivningsklausul så här lättvindigt?
Ja, det råder avtalsfrihet. Det innebär att man kan skriva in precis vad som helst i ett avtal bara parterna är överens om det.
 
Tack för svaren, alla. Vi har låtit en besiktningsfirma gå igenom huset. Nu har jag även talat med säljaren och fått dom att gå med på att låta en mäklare upprätta ett standardkontrakt. Förhoppningsvis smyger sig inga otrevliga paragrafer in i detta nya kontrakt. ::)
 
*Bäst jag tar bort mitt svammel ! (Även om det stämde!) Låter kuriosan stå kvar, som bevis på att det man säger också har ett värde:

Som kuriosa kan nämnas att en säljare som sade att vattnet "smakar friskt och kallt" hamnade i domstol (tre t.o.m. tingsrätt, hovrätt o Högsta domstolen..). Det berörda vattnet kanske smakade "friskt o kallt" men det var inte lämpligt att dricka.....
 
asdl2: Vad är detta för svammel? ???
 
Immobil skrev:
Ja, det råder avtalsfrihet. Det innebär att man kan skriva in precis vad som helst i ett avtal bara parterna är överens om det.
Nja, alltså... Du kan inte avtala bort en lag. Det kan hända att det i ett kontrakt står något i stil med "i och med underskrivandet av detta avtal upphör alla muntliga avtal att gälla". Det är olagligt eftersom konsumenttjänstlagen säger att muntliga avtal gäller. Sen är det väl inte så där himla bra att bygga hus med muntliga avtal direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.