Har FTX-system, där friskluftsintaget sitter på fasaden, under en större ganska stängd altan. Standard brukar väl vara att det sitter högre upp på väggen eller på tak.
Några funderingar kring det...

Ett argument för att det är bra att det sitter under altanen är ju att det bör bli cirkulation av luft därunder - förhindrar mögel etc som man läser att vissa haft problem med.

Ett argument för att det sitter där är ju att det eventuellt blir sämre luft man drar från under altanen - sitter ju rätt nära marken, och där är det belagt med makadam under hela altanen. Har upplevt att det blir väldigt dammigt snabbt i villan, trots att jag sköter filterbyten 2 gånger per år.

Borde jag dra upp ett rör någon halvmeter så att intaget sker ovan altan istället?
 
H Husnerden skrev:
Ett argument för att det är bra att det sitter under altanen är ju att det bör bli cirkulation av luft därunder - förhindrar mögel etc som man läser att vissa haft problem med.
Vilket väl samtidigt innebär att det sugs in en massa mögelsporer i bostaden. Nej, usch!

H Husnerden skrev:
Borde jag dra upp ett rör någon halvmeter så att intaget sker ovan altan istället?
Sikta lite högre! Vår intag sitter ca 2,5 meter ovanför marken, i fri och frisk luft.
Vår frånluft blåses ut över taket. Var går er ut?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vilket väl samtidigt innebär att det sugs in en massa mögelsporer i bostaden. Nej, usch!


Sikta lite högre! Vår intag sitter ca 2,5 meter ovanför marken, i fri och frisk luft.
Vår frånluft blåses ut över taket. Var går er ut?
Möjligt, jag har då inte förstått varför det sitter där egentligen. Antar att förra villaägaren byggde altanen senare än FTX utan att fundera allt för mycket på det där.

Frånluften blåses ut i skorstenen/murstocken.
 
Det låter helknasigt!
Vart sitter aggregatet?
 
Vad har du för filter på inluften?

Har du tillgång till undersidan på altanen kanske det är ett utmärkt ställe att lägga till mera filteryta?
 
R Runnis skrev:
Det låter helknasigt!
Vart sitter aggregatet?
Det sitter i källaren i ett gammalt pannrum. Jag har tänkt att flytta det, men inte på ett tag ännu. Så jag vill inte heller lägga ned för mycket pengar och jobb på en lösning just nu.

Jag ska flytta till ett annat rum i källaren, och då kan jag också lösa detta problem rätt inser jag, genom på det nya stället dra friskluften högre upp ca 2 meter. Innebär att jag måste göra hål i golv (hörn) till våningen ovan, och därifrån ett hål ut. Så en ny gipskanal i det rummet ovanför också. Hamnar fortfarande på altansidan, men då ca 2 meter högre, nästan upp mot tak om jag vill.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har du för filter på inluften?

Har du tillgång till undersidan på altanen kanske det är ett utmärkt ställe att lägga till mera filteryta?
På friskluften (altanluften) är det filterklass F7 i själva aggregatet, och jag byter dessa en gång i halvåret.

Ja, jag får skruva upp några plankor, men ska göra en lucka så att man kommer under och kan inspektera samt även plocka upp tappade prylar:D
 
Redigerat:
H Husnerden skrev:
På friskluften (altanluften) är det filterklass F7 i själva aggregatet, och jag byter dessa en gång i halvåret.

Ja, jag får skruva upp några plankor, men ska göra en lucka så att man kommer under och kan inspektera samt även plocka upp tappade prylar:D
Har du inget grovfilter innan så kanske det är läge att sätta dit det? Jag är ingen ventilationsexpert, men jag kan inte se varför man inte skulle kunna ha det utanför huset?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du inget grovfilter innan så kanske det är läge att sätta dit det? Jag är ingen ventilationsexpert, men jag kan inte se varför man inte skulle kunna ha det utanför huset?
Inte jag heller, men jag håller motvilligt på att bli en sådan sedan jag flyttade till villan :D

Ja, ingen dum ide, ska kolla om det finns något man kan sätta i friskluftsintaget, har inte riktig koll på det. Finns ju ocksåluftrenare har jag sett -undrar hur bra dessa fungerar. https://www.lfs-web.se/produkt/luftrenare-airsteril-vent
Det skulle ju kunna fungera som en temporärlösning tills jag får 80 000 i fickan och kan göra det större jobbet jag nämnde några kommentarer upp.
 
Redigerat:
Ett annat argument till att förlänga tillluftsröret ovan altanen är att det är risk att luften under altanen är stillastående och har hög halt av markradon. Svårt att filtrera bort. Bättre hämta inkommande luft där luften cirkulerar. Det är eventuellt möjligt att förlänga tillluftsröret under altanen och ta in luft direkt utanför altanen.
 
Förlängde upp röret, byggde en liten träbox med öppningsbar lucka runt det som döljer det. Sitter en liten snehuv över själva intaget för att klåfingriga barn inte ska pilla in saker.Intaget var alltså direkt i väggen under stängd altan tidigare. Blev rätt nöjd. Och fått godkänt av sambo vilket var viktigt ;):sweat::D Träbox med öppningsbar lucka som döljer ett rör, med en snehuv över intaget, placerad på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlängt ventilationssystemrör skyddat av en träbox med öppningsbar lucka och snehuv, monterat under en stängd altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen får vi se var det hamnar längre fram, men detta är en förbättring.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.