Delat vardagsrummet med en skiljevägg med dörr. Fransk balkong men hur får jag in friskluft? Lämna en öppning 10 cm golv/tak.Räcker det f godkänt OVK.

Räcker det med denna 10cm öppningen för att få tillräckligt med friskluft till det nya rummet med fransk balkong inget friskluftsintag i yttervägg eller fönster. Blir det godkänt när man gör mätning av ventilationen.
 
  • Renoveringsarbete pågår, oskyddad gipsvägg, stegpall, skyddspapper på golv, träreglar, dörrkarm utan dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Man kan inte räkna med att luften tar en omväg på sin väg från tilluftsventilen till frånluftsfläkten. Så du behöver en lösning som tvingar luften att passera det nya rummet.
 
Troligen inte. Du behöver ventilation via ventil i yttervägg eller fönsterkarm. Är det hyres eller bostadsrätt?
 
BirgitS
Jag fick en lösning med en fläkt som trycker in luft i det nya avdelade rummet och sen går luften ut under dörren godkänd men då används det rummet som gästrum, dvs. väldigt sällan. Ändå bättre kanske en utsugsfläkt är men det hade inte fungerar i mitt fall med tanke på var friskluft och dörr är.

Det bästa är antagligen att anlita en expert på företaget som brukar göra OVK i föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.