Hej

Det tycks ju råda stor koncensus på forumet att det är snyggare med löpande skarvar som kommer lite olika i stället för att skarva alla på samma regel vilket jag helt håller med om.

Men jag undrar om det alltid (om det är möjligt) anses snyggare med längre trall och skarvfritt?

Dessutom undrar jag efter att ha läst hel Snickar Estivigs tråd och sett hans snygga friser om det på en lång altan inte blir snyggare med hela bräder och friser, typ så här:
Altan trall1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vårt fall kommer altanen dessutom att bli lite tredelad i sitt användningsområde,
Första delen blir grill och mat, andra delen växter och avslappning och tredje delen blir bad och sola.

Naturligtvis är det bara en fråga om tycke och smak men jag vill gärna veta vad folk tycker.
 
Gör som DU/NI tycker blir snyggast. Det är ni som ska använda uteplatsen. Så här blev min och jag är nöjd :). DSC_0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det är snyggare med löpande längd. Ska man göra brytande fris enligt din skiss tycker jag den ska rama in något, till exempel en matplats.

PS. Om du ska göra fris enligt din skiss tycker i alla fall jag att det ska vara två brädor, inte fyra. Dvs den yttre av de två löper obruten hela varvet runt.
 
Jag håller med, lägger man med fyra sådär så ser det ut som att man löpt sådana där färdiga trallkvadrater fast i jätteformat.
 
Gerningar i tryckt virke är lätt att få snygga när man bygger, men virket är dyblött och gerningarna kommer att dela sig när virket torkar. Så få gerningar som möjligt är mitt tips.
 
Mr_Almer:
Det är ju inte så lätt att veta vad man tycker är snyggast innan man provat så därför vill jag gärna ha lite kommentarer från folk som sett olika varianter. Men din altan blev i alla fall väldigt snygg! ÄR det ett Automowe hus i anslutning?

Nyfniken:
Tack, du har nog rätt om frisen, den ser lite konstig ut som den är ritat nu. Jag skall ju rama in tre olika delar så det kan nog bli bra med någon form av avdelare men den kanske skall vara enklare som du säger. Men skall frisen löpa runt hela altanen blir ju den det enda som blir skarvat på längden men det kanske inte gör något.
 
Det får mig att fundera på om det är någon som lagt trädäcket men väntat med frisen till det torkat ett par veckor med fint väder och sedan gjort frisen med liten glipa på bredden men ingen i geren (med halvtorra/torra trallbrädor alltså)?
Hur skulle gerningarna se ut då, och framförallt hur skulle det se ut när den blir blöt?
Kanske jag är helt ute och cyklar men det kanske är någon som vet. :)
 
Haha, ja det ser faktiskt lite ut som stora trallkvadrater! Inte riktigt tanken :)

Aha, smart verktygsgurun angående geringarna. De är ju bara snygga närde är "perfekta". Nu har vi tänkt lägga kärnfuru i stället för tryckt virke men om det är hyfsat färskt antar jag att det är samma problem med det? I och för sig skulle man kanske kunna köpa just fris-virket i väldigt god tid och låta det torka innan?

Eller kan man tänka sig att man inte har någon fris als men behåller de tvärgående rums-avdelarna från kant till kant? Och till det använter en rejält bred bräda (ev. av annat träslag). Jag har en känsla av att många (100år) gamla trägolv ser ut så när det är för långa för att en golvplanka skall räcka från vägg till vägg.
 
Håller medverktygsgurun!
Denna gering såg klockren ut när den gjordes för 2 månader sedan.
 
  • 1407567239040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det märks lite mindre med frästa kanter tycker jag, det glipar här med men det syns inte så bra.

Jag fräste kanterna som estwing tipsade om och det ser mera arbetat ut och gömmer saker som inte ska synas men det jag inte gjorde som jag ångrar är att slipa fräskanterna också, de är ojämna och om det beror på den dyngblöta trallen eller ett slött frässtål vet jag inte.

Det här är gjort i månadsskiftet juni/juli.
 
  • 1407568212784.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TimPellet skrev:
Hej

Det tycks ju råda stor koncensus på forumet att det är snyggare med löpande skarvar som kommer lite olika i stället för att skarva alla på samma regel vilket jag helt håller med om.

Men jag undrar om det alltid (om det är möjligt) anses snyggare med längre trall och skarvfritt?

Dessutom undrar jag efter att ha läst hel Snickar Estivigs tråd och sett hans snygga friser om det på en lång altan inte blir snyggare med hela bräder och friser, typ så här:
[bild]
I vårt fall kommer altanen dessutom att bli lite tredelad i sitt användningsområde,
Första delen blir grill och mat, andra delen växter och avslappning och tredje delen blir bad och sola.

Naturligtvis är det bara en fråga om tycke och smak men jag vill gärna veta vad folk tycker.

Jag har lagt trallen 4.20 långa som du beskriver, med 60cm avdelare mellan 4 sektioner på min takterass. Ca 17x6m. Det skulle absolut inte bli snyggt med löpande läggning på sådana sträckor.

Har egentligen ingen fris direkt, valde ett liggande 220x45 plank som går runt. Skapar en liten upphöjning och inramning vilket funkar bra på ett tak iallafall.

Som någon skriver använder vi en sektion till spabadet, en för soffgrupp och en för matplats och grill.

Det blev riktigt bra, så kör du. Dessutom skönt att inte tänka på,kapningar o annat och rikta in långa trallängder blir lättare om de delas upp.
 
Som du har ritat tycker jag du ska köra på.
Ser bra ut och går mycket snabbare!
 
Ramini, du skulle inte kunna tänka dig att ladda upp en bild eller två? Skulle gärna se hur det ser ut!
 
Absolut, ska fixa nåt efter helgen, hoppas det är ok.
 
Toppen, ser fram emot bilderna!

Är också väldigt nyfiken på Drömhus fråga om att torka frisbrädorna innan läggning för att få snygga beständiga gerskarvar. Eller är det helt enkelt omöjligt att få perfekta skarvar i ett ämne som torkas och fuktas om vart annat?

Tim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.