Jag håller på att fixa iordning källaren, och första steget är att renovera trappan ner. Där finns en vägg som jag har tagit bort putsen på, och mina funderingar går nu kring dörröppningen. Kolla bilderna.
Renoverad trappa med exponerad tegelvägg och grön vattenledning vid dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i källare med tegelväggar och gröna rör vid en mörk dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trapphuset har gått från grönt och brunt till att väggar målas vita, dörrar målas gråa, själva trappan målas ljusgrå, stammen målas grå, samt att tegelväggen friläggs då (elcentralen ska flyttas, men det blir i ett senare skede, målar nog den grå också under tiden). Belysningen kommer bli utanpåliggande spotlights, och den oerhört vackra linoleummattan kommer ersättas av svart klinker så småningom, samma som det kommer bli i tvättstugan.

Så kommer då frågan: Hur ska jag göra med dörröppningen (och den tillhörande dörren som inte syns på bild)? Min önskan är att ta bort karmen helt, men jag är osäker på om teglet håller sig kvar utan att ha något att vila på. Någon med erfarenhet kring detta?
Eller ska man göra det enkelt för sig och bara måla den grå helt enkelt? Jag vill att golvet ska fortsätta in i tvättstugeområdet när det väl läggs, så goltröskeln ryker oavsett.

Tips om hur man gör med vattenrören för att göra dem snyggare mottages också tacksamt.

:)
 
Åsa Lund
Jag hade absolut inte målat teglet grått. Hellre filtat eller säckskurat ytan med grått bruk, förslagsvis hydrauliskt kalkbruk som brukar ha en fin nyans och passar mycket bra till den typ av murverk som finns i din källare.
"Fasad: Putsa huset med tunnputs | Gör Det Själv" https://gds.se/hus/fasad/fasad-putsa-huset-med-tunnputs

Om väggen inte är bärande kan du ta bort allt tegel ovanför dörröppningen och låta rören hänga fritt i luften.
Var bara observant på om det är asbest i isoleringen runt värmerören. Brukar främst finnas i böjarna, som ett grått pulver. Inte att leka med.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret.
Jag var nog otydlig. Med att måla "den" grå, menar jag förstås karmen. Teglet ska förbli som det är (fast tvättat).
Frågan är alltså vad jag ska göra med karmen; Ta bort eller måla grå?
Din tanke om att ta bort tegel ovanför öppningen är också intressant, kommer ställa lite mer krav på jämkningen av taken dock (vilket är rörigt redan som det är). Men ska absolut ha med det i funderingarna.

Bra tips om asbesten där, hade jag inte tänkt på!
 
B
Om du t.ex. Skulle putsa hela ytan på väggen slät eller dylikt, skulle du kunna överväga att ta bort karmen, och putsa ett schysst hörn och få övergången mellan rummen bra. Men ska du inte göra det tror jag att du får svårt att få ett snyggt resultat. Bakom listerna är det garanterat ett avslut på teglet som inte är helt snyggt, eftersom de haft en dörr från början.
 
Åsa Lund
B BSOD skrev:
Om du t.ex. Skulle putsa hela ytan på väggen slät eller dylikt, skulle du kunna överväga att ta bort karmen, och putsa ett schysst hörn och få övergången mellan rummen bra. Men ska du inte göra det tror jag att du får svårt att få ett snyggt resultat. Bakom listerna är det garanterat ett avslut på teglet som inte är helt snyggt, eftersom de haft en dörr från början.
Eller så är det ett rakt och prydligt avslut eftersom de skulle montera en karm där
 
B
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Eller så är det ett rakt och prydligt avslut eftersom de skulle montera en karm där
Plus minus nån cm, kan vara huggen sten osv. Det döljs av karmen i alla fall. Varför skulle muraren lägga mer tid än nödvändigt?
Men det märks väl först när/om man river karmen.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Så här ser det ut utan list. Tror jag behåller det så och målar grått.
 
  • Oavslutad dörröppning utan list mot en tvättstuga med synliga tegelväggar och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.