Hej!

Jag har lite fallit mellan stolarna när det gäller tillverkare av bergvärmepumpen, leverantören av konvektor, installatören av rörmockeriet och dimensioner.

Jag byggde ett hus 2019 och insåg när huset var rest i tidigt skede att vi ville ha frikylka via våran bergvärmepump Nibe F1255. Med lite forskande i all hast när huset höll på att byggas insåg jag att det var en ren djungel och fick varken bra hjälp från Nibe, leverantörer av kylkonvektorerna eller rörmockaren på plats. Jag valde att avvakta och efter-installera detta.

Nu sommaren 2021 tänkte jag vara förberedd! Min fundering är om ni här på forumet har några ideer och kan hjälpa mig då jag ännu en gång har hamnat mellan stolarna. Rörmockarn säger att jag ska komma med dimensioner och hur det ska installeras för det vet leverantören av konvektorerna bäst.

Jag hör med Eveco som levererar till mig via Ahlsell, dem i sin tur säger att rörmockarn och Nibe kan detta. Jag har helt enkelt hamnat i samma cirkel ännu en gång. Min fråga här är att jag vill ha hjälp av er att på bästa sätt installera detta och säga till rörmockaren hur jag ska ha det. Lite info: Har en två plans villa med 250m borrhål, kommer sätta in Evecos kylkonvektorer. 1 st CVP T3 och allrum v-rum. 3 st CVP T1 på övervåningen. Har förberett med anslutning för brine vid vp för att sedan koppla på kopparrör ut i anläggningen.

Vad jag förstått ska det vara avstängningsventiler(kulventiler) på både ut o tillopp enl leverantörens rekomendationer. Sedan ska man ha avluftare då jag kommer ha 3 st pumpar på övervåningen. Sedan injusteringsventiler?

Vad mer kan behövas? Givetvis köper jag Nibes tillbehör PCS 44 med tillhörande cirkulationspump och kort. Kommer köra Evecos egna två vägs ventil med fjärrkontroll till varje del. Jag är tacksam för hjälp eller ett principschema uppritat hur det ska gå till. Likaså vilket flöde det kommer att ha och dimension på kopparrören.

Ritning av husplan med markerad position för Nibe bergvärmepump F1255 och CVP-T3 kylkonvektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av en villa med markerade positioner för Evecos kylkonvektorer och anslutningar för Nibe bergvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Bra initiativ, det viktigast med installationen är att ledningarna måste isoleras då det annars bildas kondens. Sedan kommer du behöva hantera kondensationer från aggregaten.
Jag har ett stort aggregat som sitter på övreplan med en samlad kulvert inkl dränslang. Våran cirkulations pump sitter vid sticket vid VP:n och har endast en kulventil på ut och fri retur.
 
richardtenggren
Jag står inför en liknande situation, vi har beställt bergvärmeinstallation med förberedelse för frikyla, så gör jag resterande själv.

Jag har dragit 22mm Cu med Armaflex upp till vinden där jag kommer dra rören till fläktkonvektorn. Vi kommer börja med en konvektor och se om vi klarar oss på denna(denna sommar räckte det med en luft/luft som tillfällig lösning).
På Eveco Skystar kan man dra ett rör till ett annat rum för att få kalluft dit också, så tänkte köra på det. Samt att FTX:N borde jämna ut temperaturen i huset.

Så rörfirman förbereder med kulventiler och backventil, jag kompletterar med lite rör och en cirkulationspump.
Då jag bara ska köra en konvektor initialt är tanken att styra konvektor och cirkulationspump med en termostat från Jung. Om man utökar installationen får man väl styra med hjälp av trevägsventiler istället om jag tänkt rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.