Hej .Jag har tänkt att installera frikyla från bergvärmen Eveco Carisma FLY -T 2 Fläktkonvektor 3,1 kw anslutning 15 mm rör.Är det någon som har någon erfarenhet av denna ? Vad för cirklationspump skall man ha ?Det blir totalt 24 m cu rör 15mm med tillopp och retur höjd blir cirka 3 meter. Hur tjock armaflex isolering bör man ha,
har olika från 13 mm vägg till 19 mm.
 
15 rör ?? och 24 meter för klent, det kostar 3 ggr så mycket att kyla som att värma och det är inga minusgrader som kommer från borrhålet, det kan behövas ett rätt stort flöde för att kyla och med 15-rör blir det klent.
 
J jonaserik skrev:
15 rör ?? och 24 meter för klent, det kostar 3 ggr så mycket att kyla som att värma och det är inga minusgrader som kommer från borrhålet, det kan behövas ett rätt stort flöde för att kyla och med 15-rör blir det klent.
Hej.
Röranslutningen på aggregatet är 1/2"
 
Javisst , men det ska fram vatten med, tunna rör litet flöde, grova rör stort flöde. Sen blir tryckfall genom aggregatet. Kyl aggregat fordrar ett stort flöde.
 
  • Gilla
BTH
  • Laddar…
Jag är sugen på en liknande. Men ska bara dra rör kanske två meter, tänkte värma med den också i så fall. Inget att tillföra i övrigt tyvärr.
 
  • Gilla
BTH
  • Laddar…
2 meter är inget , går bra med 15 - rör, men att värma går inget bra, då det i ena fallet är KB och i andra fallet VB . då måste det finnas en växlare mellan, då det inte går att ha dom ihopkopplade fysiskt med flöde både för kyla och värme.
 
J jonaserik skrev:
2 meter är inget , går bra med 15 - rör, men att värma går inget bra, då det i ena fallet är KB och i andra fallet VB . då måste det finnas en växlare mellan, då det inte går att ha dom ihopkopplade fysiskt med flöde både för kyla och värme.
Jag trodde det var var reglerat med någon ventil men kanske måste det vara två batterier i?
 
J det går att ha 2 batterier i låda , den en för kyla och den andra för värme, bara tänka till så inte det för värme fryser på vintern, mycket kyla blir det och mycket flöde på värmen igenom batteriet behövs och kanske högre temp än du tänker dig, det fryser lätt i ett batteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.