Hej!

Har försökt läsa på hur många timmar som helst men slutat med att jag fortfarande inte fattar någonting. Det här med att förstå värme och ventilation är för mig mycket avancerad! Hoppas därför någon/några vänliga själar kan förklara på ett mycket enkelt sätt utan att använda för komplexa termer :)

Nu till saken. Är i fasen av en nybyggnation på 250m2 i närheten av Göteborg. Valde bergvärme och FTX (enbart då jag hört från flera ställen att det skall vara ett bra val). Som sagt är jag själv inte så insatt i olika system. Nu till saken hör att jag inte är så värmetålig på soliga sommardagar och börjat läsa om olika kylsystem där jag verkligen fattar noll (förutom att man inte skall ha AC då det blir dyrt :) )

1) Förstår jag det rätt att man i samband med installation av bergvärme även kan installera någon form av frikyla? Är det bra/dåligt?

2) En del pratar om någon form av kyl batteri till FTX. Är det ett helt annat kylsystem än fråga nr 1?

3) Undertecknad kanske inte fattar komplexa svar till föregående 2 frågor. Så nu till den absolut viktigaste frågan: Kort och gott vill jag alltså ha en behaglig rumstemperatur under sommaren. Vad ska jag säga till bygg entreprenören att installera (har totalentreprenad)? Dvs vilket tillvägagångssätt för att kyla huset är bäst/effektivast men också relativt billigt i drift…


Tacksam för svar, framförallt fråga 3 ;)

Allt gott

Hälsningar
 
Frikyla är att du tar vätskan som går ner i borrhålet även kallat brine och kör det igenom någon form av värmeväxlare istället för igenom värmepumpen, som ändå står still på sommaren förutom när den gör varmvatten.

Du kan få ut kylan på två sätt:
Antingen kopplar du det till ditt FTX system eller så installerar du fläktkonvektorer på ställen där du vill ha kyla.

Fläktkonvektor: Det finns även modeller du kan fälla in i taket.
Modern inredning, minimalistisk design, värmeelement, bokhylla, soffa, konst, vägglampa, mörkt och neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du kopplar det till ditt FTX system så behöver du bara komplettera ditt system med ett kylbatteri någonstans i kanalsystemet, så kommer kyla ut ur dina tillluftsventiler. Detta sätt är det enklaste och billigaste att göra det på om du redan kommer att ha ett FTX systemet installerat. Dock så ger detta system lite kyleffekt då kylbatteriet är litet och luftflödet är litet i ett vanligt villa FTX.

Väljer du istället att installera fläktkonvektormodellen så får du mer kyla, ju större konvektor desto mer kyleffekt. Men en krångligare och dyrare installation.

Man kan såklart även kombinera de två. Så att du har både ett kylbatteri i ditt FTX system och en fläktkonvektor i de rum där du verkligen vill ha kyla på sommarn. Tex i sovrum och vardagsrum.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Frikyla är att du tar vätskan som går ner i borrhålet även kallat brine och kör det igenom någon form av värmeväxlare istället för igenom värmepumpen, som ändå står still på sommaren förutom när den gör varmvatten.

Du kan få ut kylan på två sätt:
Antingen kopplar du det till ditt FTX system eller så installerar du fläktkonvektorer på ställen där du vill ha kyla.

Fläktkonvektor: Det finns även modeller du kan fälla in i taket.
[bild]

Om du kopplar det till ditt FTX system så behöver du bara komplettera ditt system med ett kylbatteri någonstans i kanalsystemet, så kommer kyla ut ur dina tillluftsventiler. Detta sätt är det enklaste och billigaste att göra det på om du redan kommer att ha ett FTX systemet installerat. Dock så ger detta system lite kyleffekt då kylbatteriet är litet och luftflödet är litet i ett vanligt villa FTX.

Väljer du istället att installera fläktkonvektormodellen så får du mer kyla, ju större konvektor desto mer kyleffekt. Men en krångligare och dyrare installation.

Man kan såklart även kombinera de två. Så att du har både ett kylbatteri i ditt FTX system och en fläktkonvektor i de rum där du verkligen vill ha kyla på sommarn. Tex i sovrum och vardagsrum.
Tack så mycket! Fick läsa svaret några gånger långsamt men börjar nu hänga med lite grann ;)

Vet du ungefär vad vardera lösning 1 (koppla till FTX) och lösning 2 (installera fläktkonvektor) kan kosta?

Förstår på ditt svar som att lösning 2 är dyrare men effektivare än lösning 1. Om jag frågar så här (förstår att det är subjektivt från individ till individ) Tror du skillnaden är värt den extra kostnaden? Säg att man en varm sommardag har 30 grader i hemmet, hur många grader kommer man ner med vardera lösning? Vad hade du själv valt?

/Adam
 
Hej, nu när det har gått en tid sedan du ställde frågan, hoppas nybyggnationen fortskrider enligt plan :) skriv gärna tillbaks så vi får höra hur byggnationen fortskrider/har gått.

Kostnaden baseras på hur själva huset är byggt / kommer att byggas:
Om arkitekturen tillåter att du bygger med FTX (luftkanaler), FTX kylbatteri och (eventuellt) kompletterar med fläktkonvektorer i de rum du behöver för värme/kyla där du inte kan bygga luftkanaler, så blir det såklart en dyrare installation men bättre i längden och i slutänden så blir väl den kostnaden försumbar jämfört med bara bygga med fläktkonvektorer. Luftkanaler i varje rum må medge en bättre spridning.

Med FTX eller fläktkonvektorer och kyla från bergvärme så kan du komma ner till 20 grader eller kallare förutsatt att du har ett djupt borrat hål (som medger att du tar upp kylan ur hålet utan att bygga upp värmen i borrhålet). Om du har många fönster som släpper in solens strålar och värmer huset så kan du komplettera med markiser eller solfilm eller annan lösning för att förhindra detta.

Med vänlig hälsning, Joakim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.