Hej
Har just flyttat in i vårt nya hus med bergvärme och frikyla via FTX.
Har en lite klurig fråga om någon kan vara go att svara på gällande frikyla.
Nu när stora solen är uppe och man har stora glas partier som värmer upp övervåningen med solvärme så skulle man ju vilja köra lite frikyla via FTX.
Problem är väll att Nibe 1255 är inställd att börja ” vända på steken ” och börja producera frikyla när utetemperaturen är 20 + och uppåt .
Hur gör man för att tvinga 1255 att börja producera vid nu som i dag när det bara är typ 10 grader plusgrader ute ?
Förstår att parametrar krockar , men kan någon som kan F1255 guida mig genom menyn för att tvinga köra frikyla några timmar när solen är som starkast.
Någon som är duktig på Nibe F1255 ?
 
Ingen som har koll ?
B Behörig elektriker skrev:
Hej
Har just flyttat in i vårt nya hus med bergvärme och frikyla via FTX.
Har en lite klurig fråga om någon kan vara go att svara på gällande frikyla.
Nu när stora solen är uppe och man har stora glas partier som värmer upp övervåningen med solvärme så skulle man ju vilja köra lite frikyla via FTX.
Problem är väll att Nibe 1255 är inställd att börja ” vända på steken ” och börja producera frikyla när utetemperaturen är 20 + och uppåt .
Hur gör man för att tvinga 1255 att börja producera vid nu som i dag när det bara är typ 10 grader plusgrader ute ?
Förstår att parametrar krockar , men kan någon som kan F1255 guida mig genom menyn för att tvinga köra frikyla några timmar när solen är som starkast.
Någon som är duktig på Nibe F1255 ?
B Behörig elektriker skrev:
Hej
Har just flyttat in i vårt nya hus med bergvärme och frikyla via FTX.
Har en lite klurig fråga om någon kan vara go att svara på gällande frikyla.
Nu när stora solen är uppe och man har stora glas partier som värmer upp övervåningen med solvärme så skulle man ju vilja köra lite frikyla via FTX.
Problem är väll att Nibe 1255 är inställd att börja ” vända på steken ” och börja producera frikyla när utetemperaturen är 20 + och uppåt .
Hur gör man för att tvinga 1255 att börja producera vid nu som i dag när det bara är typ 10 grader plusgrader ute ?
Förstår att parametrar krockar , men kan någon som kan F1255 guida mig genom menyn för att tvinga köra frikyla några timmar när solen är som starkast.
Någon som är duktig på Nibe F1255 ?
 
Om du har passiv kyla så kan du väl köra den när du vill. Problemet blir väl när du har det på tilluften så far väl kyla även dit det inte för tillfället behövs med risken för att du värmer å kyler samtidigt om rummen har värmebehov för tillfället
 
Jo det är väll så.
Men jag tänker om någon kunde menyerna bra på en Nibe 1255 så kunde man kanske forcera kylan manuellt ?
Om värmen är inställd på 21 grader och det är 22+ i huset så borde ju inte värma också samtidigt . Problem är ju att den inte går igång automatiskt då det är typ 12 grader varmt ute .
Så frågan är ju hur man forcerar manuellt ?
 
B Behörig elektriker skrev:
Jo det är väll så.
Men jag tänker om någon kunde menyerna bra på en Nibe 1255 så kunde man kanske forcera kylan manuellt ?
Om värmen är inställd på 21 grader och det är 22+ i huset så borde ju inte värma också samtidigt . Problem är ju att den inte går igång automatiskt då det är typ 12 grader varmt ute .
Så frågan är ju hur man forcerar manuellt ?
Hej, jag har samma "problem". Kom du på hur man gjorde?
 
M Matado skrev:
Hej, jag har samma "problem". Kom du på hur man gjorde?
Hej .Nej vi har fortfarande problem men har gjort lite mindre ändringar i Nibe pannan som tex under ” kyl inställning ” där kylan går igång vid typ 22 grader. Samma temp är även inställd på börvärdet för värme.
Det stora problemet är egentligen det externa FTX aggregat från Nibe med värmeväxlaren som har svårt att ” släppa” värmen för att släppa igenom kylan.
Finns ju inga parametrar att ändra på i växlaren vad vi kan hitta.
Vi har fått det ok, men inte bra ännu .
Hur går det för er ?
Samma problem?
 
Hej,
Nej, förstår inte heller hur Nibe Bergvärme och Nibe FTX med frikyla kan styras tillsammans, så det lutar mot att jag kör Nibe S1255 Bergvärme med frikyla till ett externt Flexit Nordic S4 FTX aggregat och styr dem var för sig. Finns det bättre lösningar, föreslå gärna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.