Vi har bergvärme sen nåt år tillbaka, 180m borra, och alldeles för varmt på övervåningen när sommaren slår till. Nån rekommenderar frikyla, men placeringen av konvektorn är ett problem. Takinfällt faller tyvärr bort, för lågt i tak på vinden, skulle behöva ta upp ytterligare taklucka för att komma upp på andra sidan av en infälld konvektor. Fult och jobbigt.
Det är tyvärr för lite plats för att sätta den på väggarna på "skorstenssidan".
Kan man montera den infälld i kattvindsväggen, som på bilden? Det skulle krävas pump för att bli av med kondensvattnet, men är det görbart? Ger det önskad effekt, med tanke på spridning av kylan?

3D-modell av hus med flexibel ventilationsslang och ventilationsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Hur stor yta hade du tänkt kyla?
Tänker att man inte skall bli alltför optimistisk med hur mycket kyleffekt ett 180m hål kan leverera.
 
  • Gilla
ankan907
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur stor yta hade du tänkt kyla?
Tänker att man inte skall bli alltför optimistisk med hur mycket kyleffekt ett 180m hål kan leverera.
Golvytan på ritningen är 40 kvadrat, om man räknar bort garderober och toalett.
 
C
FemTummar FemTummar skrev:
Golvytan på ritningen är 40 kvadrat
OK, är själv glad amatör inom området, men det låter rimligt. Tänker, vad gäller placeringen, att man dels vill ha konvektorn så gärna taket som möjligt, där den varmaste luften samlas, och dels vill ta hänsyn till hur den "skjuter" kalluften. Ur den synvinkeln är ditt förslag till placering rätt ofördelaktig.

Men den måste ju inte sitta på vinden, finns ju relativt platta aggregat som kan byggas in i en låda under innertaket. Vid t.ex. en gavel eller i innertaket på t.ex. en garderob eller annat utrymme där man inte behöver full takhöjd.
 
Redigerat:
Jag har väl iofs mest tittat på Evecos konvektorer, huvudsakligen för att de två VVS-företag jag varit kontakt med (läs: de enda två som brytt sig om att svara) rekommenderat/varit återförsäljare för det märket, men där har jag inte sett någon lågbyggande konvektor för takmontage. Har du tips på märke/modell? Det låter onekligen intressant.
 
C
FemTummar FemTummar skrev:
Har du tips på märke/modell? Det låter onekligen intressant.
Näe, inget konkret. Kikar själv, men tycker man hittar hur mycket som helst när man googlar.
Har själv en befintlig nisch i sovrummet där jag funderar på att dölja konvektorn, enligt typ följande:

images

Sen lågbyggande är väl i och för sig relativt. Själv har jag rätt gott om plats, så jag har inte kikat efter något extra slimmat.
 
Kolla på ljudnivå med! Har monterat några vägghängda hos kunder men tyckte lät för mycket. Så när jag montera hemma valde jag bort vår vanliga leverantör.
 
Rekommenderar att ta så stor konvektor som ni får plats och har råd med.
Då kan ni köra min fart för låg ljudnivå samt även bra med kyleffekt om hålet skulle bli varmt.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
H
Kan du inte ha den på gaveln? (Konvektorn)
 
H H-Thomasson skrev:
Kan du inte ha den på gaveln? (Konvektorn)
Nja, den får inte plats mellan fönstren och taket och sätter jag den under fönstren så hamnar den bakom skrivbordet. I vilket fall inbillar jag mig att en central placering är bättre för en jämnare spridning av kylan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.