NPTH
Halloj
Vi har fått ett "erbjudande" från Fortum att de vill lösa ut ett frikraftsavtal som löper på fastigheten. Det handlar om 3300 kWh/år, inte så mycket då det är en jordbruksfastighet.
I år motsvarade det ca 3000:- och de erbjuder 85 papp så de slipper hålla på med det (läst mellan raderna).
Har frågat Fortum hur de kalkylerat...men förväntar mig inget vettigt svar.
Med min kalkyl så motsvarar det ca 25-28 år med nuvarande elpriser.

Så frågan är hur skulle du/ni göra?
 
Om du kan hitta 3,5% avkastning på pengarna så betalar det sig för alltid.

Du kan säkert också köpa solceller som producerar det för de pengarna.

Kort sagt, jag skulle ta det.
 
Jag skulle inte tagit erbjudandet, frikraft är intressant för framtiden och de där skitpengarna har du snart förbrukat. Om du ändå funderar på erbjudandet tycker jag du ska förhandla och begära minst det dubbla, energipriserna i dag kommer väl inte hålla sej på dagens nivå när befolkningen ökar, baskraften läggs ner och stora effektslukande industrier aviserats i Norrbotten.

Fundera oxå på fastighetsvärdet med eller utan frikraften, kommer värdet utan frikraften vara detsamma eller sjunker det?
 
  • Gilla
NPTH och 1 till
  • Laddar…
NPTH
F fribygg skrev:
Jag skulle inte tagit erbjudandet, frikraft är intressant för framtiden och de där skitpengarna har du snart förbrukat. Om du ändå funderar på erbjudandet tycker jag du ska förhandla och begära minst det dubbla, energipriserna i dag kommer väl inte hålla sej på dagens nivå när befolkningen ökar, baskraften läggs ner och stora effektslukande industrier aviserats i Norrbotten.

Fundera oxå på fastighetsvärdet med eller utan frikraften, kommer värdet utan frikraften vara detsamma eller sjunker det?
Är inne på att antingen förhandla med dom så man kan införskaffa en rejäl solcellsanläggning eller så bara neka erbjudandet...
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
NPTH NilsPeter skrev:
Är inne på att antingen förhandla med dom så man kan införskaffa en rejäl solcellsanläggning eller så bara neka erbjudandet...
Solcellsanläggningen ska väl försäkras och kanske bytas ut i framtiden? Solcellerna höjer förmodligen taxeringsvärdet vilket är nått att tänka på inför nästa val då fastighetsskatten riskerar återkomma.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
NPTH NilsPeter skrev:
Halloj
Vi har fått ett "erbjudande" från Fortum att de vill lösa ut ett frikraftsavtal som löper på fastigheten. Det handlar om 3300 kWh/år, inte så mycket då det är en jordbruksfastighet.
I år motsvarade det ca 3000:- och de erbjuder 85 papp så de slipper hålla på med det (läst mellan raderna).
Har frågat Fortum hur de kalkylerat...men förväntar mig inget vettigt svar.
Med min kalkyl så motsvarar det ca 25-28 år med nuvarande elpriser.

Så frågan är hur skulle du/ni göra?

Nyfiken att höra hur det gick för dej? Vi blev också erbjuden att sälja frikraftsavtalet vi hade 4000kWh och vart erbjuden 80’. Vi försökte förhandla till oss största solcellsanläggningen genom dom men de gick inte så vi fick nöja oss med 120’ Mvh Irene
 
NPTH
I IreneSo skrev:
Nyfiken att höra hur det gick för dej? Vi blev också erbjuden att sälja frikraftsavtalet vi hade 4000kWh och vart erbjuden 80’. Vi försökte förhandla till oss största solcellsanläggningen genom dom men de gick inte så vi fick nöja oss med 120’ Mvh Irene
Inte klart håller på att utvärderar solceller där Fortum är nästan dubbel så dyr med jämförbara offerter, så just nu känns det som vi inte kommer att ta erbjudandet utan låter frikraften ligga kvar.
 
NPTH NilsPeter skrev:
Inte klart håller på att utvärderar solceller där Fortum är nästan dubbel så dyr med jämförbara offerter, så just nu känns det som vi inte kommer att ta erbjudandet utan låter frikraften ligga kvar.
Hej

Vad landade ni i för beslut? Sitter själv i samma situation och är nyfiken på vad en rimlig ersättning för frikraft är.
 
NPTH
Scaramanga74 Scaramanga74 skrev:
Hej

Vad landade ni i för beslut? Sitter själv i samma situation och är nyfiken på vad en rimlig ersättning för frikraft är.
Hej
Beslutet blev att vi avböjde Fortums erbjudande. Tanken var att installera solceller, men det blev inte av... Det blev lite andra åtgärder på gården som var tvungen att finansieras...
 
NPTH NilsPeter skrev:
Hej
Beslutet blev att vi avböjde Fortums erbjudande. Tanken var att installera solceller, men det blev inte av... Det blev lite andra åtgärder på gården som var tvungen att finansieras...
Ok. Vi blev erbjudna 45000 för 1700 kWH av Statkraft. Tycker det var lite snålt räknat.
 
Sälj aldrig frikraften - det är ett evinnerligt åtagande från kraftverken för att ersätta mark de under evinnerlig tid lagt under vatten.

Beroende på ursprungliga frikraftsavtalet (beror från vilken fastighet som täcktes av vatten, bolaget som skulle bygga och sköta kraftverket samt byamännen som förhandlade med bolaget) det dessutom kontraktsbrott av Fortum att ens försöka köpa upp frikraft - de får inte "köpa sig fri" från att leverera frikraft i efterhand.

Kommer frågan upp igen så är det klokare att neka än att ni blir snuvade på det hela. Det kan gå vidare till era barn också och energin lär nog inte bli billigare i framtiden. Också viktigt, frikraften är inte "låst" till en specifik fastighet, så ni kan flytta med den beroende på om ni flyttar inom området. Man kan inte flytta frikraften till en annan del av Sverige, men väl inom en kommun bör det gå bra.

Mvh,
 
  • Gilla
NPTH
  • Laddar…
RoTe
Förstår jag det rätt att ni har gratis el men nyttjar den knappt? Varför? Ni skulle ju mineat crypto för åratal sedan och varit ekonomiskt oberoende nu!
 
RoTe RoTe skrev:
Förstår jag det rätt att ni har gratis el men nyttjar den knappt? Varför? Ni skulle ju mineat crypto för åratal sedan och varit ekonomiskt oberoende nu!
Det finns annat som behöver el i vardagen - frikraft innebär inte oändligt med el och den är inte gratis. Distributionen kostar också.
 
RoTe
E Eric Jemte skrev:
Det finns annat som behöver el i vardagen - frikraft innebär inte oändligt med el och den är inte gratis. Distributionen kostar också.
Vem har pratat om oändligt med el? Det är väl bara att maxa den kabel man har.
 
NPTH NPTH skrev:
Halloj
Vi har fått ett "erbjudande" från Fortum att de vill lösa ut ett frikraftsavtal som löper på fastigheten. Det handlar om 3300 kWh/år, inte så mycket då det är en jordbruksfastighet.
I år motsvarade det ca 3000:- och de erbjuder 85 papp så de slipper hålla på med det (läst mellan raderna).
Har frågat Fortum hur de kalkylerat...men förväntar mig inget vettigt svar.
Med min kalkyl så motsvarar det ca 25-28 år med nuvarande elpriser.

Så frågan är hur skulle du/ni göra?
Hej
Innebär 3300kWh/år att elenergin är jämt fördelad över årets alla månader eller hur är avtalet formulerat?
Tillkommer elnätets avgifter och energiskatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.