När man friköper en bostadsrätt av föreningen, så måste man betala marknadspris annars så får man skatta för mellanskillnaden. Hur blir det sedan när föreningen upplöses? Om samtliga medlemmar betalar marknadsvärde till föreningen, så borde föreningen ha en stor hög med pengar kvar när alla skulder är betalda. Vad händer sen? Beskattning?

/
 
nu spånar jag bara lite.. Vi har i vår förening funderat på att öppna upp för kapitaltillskott dvs att den som vill kan överta den del av lånet som motsvarar det egna andelstalet. Gör man detta så kommer man sedan bara att betala för drift och underhåll. Det jag vill komma till är att upplösa föreningen rimligtvis betyder att man får betala sin del av föreningens skulder och inget mer eftersom föreningen är ju medlemmarna Mina funderingar bara
 
frohike skrev:
... Det jag vill komma till är att upplösa föreningen rimligtvis betyder att man får betala sin del av föreningens skulder och inget mer eftersom föreningen är ju medlemmarna Mina funderingar bara
Enligt vad jag har förstått så går ett friköp till på följande sätt:

Föreningen måste köpa tillbaks bostadsrätten för att kunna stycka av tomterna och sedan sälja tillbaks dem till de forna bostadsrättsinnehavarna. Om föreningen köper tillbaks din bostadsrätt till ett lägre pris än det fulla marknadsvärdet, så får du inte dra av förlusten. Däremot så måste du skatta för mellanskillnaden om du får köpa ditt hus, till ett pris understigande marknadsvärdet.

Dvs du måste betala marknadsvärdet för ditt hus till föreningen, för att slippa en skattesmäll. Om alla f d bostadsrättsinnehavare betalar fullt marknadsvärde, så måste föreningen få pengar kvar även när lån, avstyckning, likvidator etc är betalt.

Vad händer med överskottet?
Fördelas det på de f d medlemmarna?
Kommer utdelningen då att beskattas?
 
Om vi antar att det är så, borde inte föreingen isåfall betala marknadsvärde för att köpa tillbaka minus varje enskild medlems del av föreningens bef lån. medlemmen får sen köpa tillbaka bostaden till marknadspris dvs det föreningen köpte för plus den enskildes skulddel. det borde ju ge ett nollsummespel.. eller?
 
frohike skrev:
Om vi antar att det är så, borde inte föreingen isåfall betala marknadsvärde för att köpa tillbaka minus varje enskild medlems del av föreningens bef lån. medlemmen får sen köpa tillbaka bostaden till marknadspris dvs det föreningen köpte för plus den enskildes skulddel. det borde ju ge ett nollsummespel.. eller?
Så här brukar ett friköp gå till:

1 Bostadsrätten köps tillbaks av föreningen till marknadsvärdet (värderat som bostadsrätt).
(Eftersom du inte får dra eventuell förlust vid försäljning under marknadsvärde)

2 Föreningen styckar av bostadsrätterna till egna fastigheter.

3 De boende får köpa tillbaks sin villa/sitt radhus, till marknadsvärde, men nu värderas huset som en friköpt villa/radhus.
(Detta för att undvika den skattesmäll som uppstår om de boende betalar mindre än marknadsvärdet för sitt friköpta hus. För då skall mellanskillnaden beskattas)

Så långt vet jag hur det brukar gå till. Det är nästa steg som jag inte har koll på...

-------------------------------

3 Bostadsrättsföreningen likvideras enligt de regler som gäller för ekonomiska föreningar.
Vad innebär dessa regler?

Frågan är alltså: Vad hände med eventuellt överskott i den ekonomiska föreningen, när den likvideras?

/
 
jodå, men tyvärr framgår inte det som jag är intresserad av. Dvs hur skattmasen kommer att roffa åt sig sin orättfärdiga del!

Kommer föreningen att behöva betala reavinstskatt på försäljningen, eller (och?) kommer medlemmarna att behöva skatta för överskottsutdelningen när föreningen likvideras?
 
Rent spontant känns det lite riskabelt att sälja först för att sedan likvidera föreningen. Troligen skall föreningens tillgångar vid likvidation fördelas mellan dess medlemmar. Och om du säljer så är det inte säkert att du anses vara medlem vid likvidationstillfället.

Jag misstänker att "utdelningen" från likvidationen beskattas som inkomst från näringsverksamhet, dvs. ung. samma skattesats som inkomst av tjänst. Frågan är om det även utgår egenavgifter (ca. 30%), gissningsvis skall man betala även det.
 
En kvalificerad gissning är att avvecklingen beskattas såhär -

1. BRF:s återköp av bostadsrätterna från medlemmarna beskattas hos dessa som inkomst av kapital.

2. När BFR säljer ut sina nybildade fastigheter till medlemmarna uppstår ett rörelseresultat, som via BRF:s bokslut beskattas direkt hos föreningen.

3. Därefter kan (om så önskas) BRF likvideras. Utdelning av egen (redan beskattad) insats utbetalas skattefritt. Utdelningen därutöver beskattas hos medlemmarna som inkomst av kapital.

En förutsättning för detta resonemang är att ingen medlem har så stort inflytande och så stor del av den gemensamma ekonomin, att man kan tillämpa reglerna om fåmansbolag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.